'CiNTa SanG RaTu'

June 12, 2007



Assalamualaikum pembuka bicara.. :)

hampir sehari ini aku habiskan membaca novel penulis kegemaran aku ~ Ramlee Awang Murshid.. bertajuk 'Cinta Sang Ratu'. seperti biasa, Ramlee Awang Murshid menggarapkan nilai2 Islam yang jitu ~ sungguh jitu ~ dlm novel2nya. 'Cinta Sang Ratu' merupakan kesinambungan dari novelnya yang lalu ~ 'Bagaikan Puteri' berlatarbelakangkan Zaman Kesultanan Melaka d Tanah Melayu dan Kuala Lumpur pada masa skrg ~ sblm Tsunami (kerana dlm novel itu, Tsunami berlaku d penghujung cerita tersebut). Dua dimensi masa yang berbeza.. itulah kelainan yg ditampilkan oleh Ramlee sbgai penulis yg kreatif, sntiasa memberi hidangan dan rasa berbeza pada tiap karyanya. latar tmpat dan masa yang berbeza, namun saling berkait. 'Cinta Sang Ratu' pula byk menggunakan bhsa dari seberang, bermaksud, latar tmpat juga di sktr kwsn seberang.

aku baru sampai part d mana Ratu Sulaman dkhianati oleh bonda sendiri, Maharani. Laksamana Sunan bersama Sadik bertemu seorang lelaki tua bernama Katiswara dlm usaha menjejaki Ratna, isterinya, yg juga pernah dikenali sebagai Ratu Sulaman. Haryani menjejaki Dani di Aceh setelah peristiwa Tsunami namun terkandas menjadi tahanan di Manggara - perkampungan serigala jadian yg sebetulnya telah pupus.. sementara Dani yg telah kehilangan akal berada dlm jagaan Pak Mustakim dan anak gadis suntinya, Saliha, dlm perjalanan ke sempadan Medan dan Aceh ~ Manggara. Laksamana Sunan, Sadik, Maharani, Ratu Sulaman dan Katiswara berada d zaman Kesultanan Melayu Melaka, di mana waktu itu Aceh dikenali sebagai Pulau Rencong.

haha.. selebihnya akan aku beberkan lagi. opsss.. nmpaknya bahasa sasteraku keluar lagi setelah sudah lama tdk membaca novel. kahkahkah..

atau perlukah aku menceritakan dahulu sedikit ttg novel 'Bagaikan Puteri'.. cerita Haryani yang koma. jasadnya di bumi Malaysia waktu skrg namun rohnya kandas d zaman kesultanan melayu Melaka. hmm.. apa perlu? hehehe..

ok. kita lupakan hal novel dulu.. :)

dlm 5 minit lagi aku kena turun ke bwh. ke gerai, jaga kedai runcit kat sblh tu. premis sambung ngan umah. tu la keje aku hari2. tiap mlm. kdg2 rasa rindu juga untuk balik ke kampus, menjalani semula kehidupan kampus yg hmpir sebulan aku tinggalkan.

Tadi adik aku kat sarawak call, memberitahu satu perkara yg.. kalo aku tgh minum time tu confirm berhambur air tu kuar dr mulutku. hehe.. i know him. he's a matured guy, we're a close siblings since our childhood.. so i dun think he's joking on that. apapun, aku just bleh sokong dr blkg ~ keputusan bergantung pada family saja. fikiran nakal ada juga bermain d kepala, tersenyum sambil membayangkan kemungkinan. actually it's not that bad.


Stranger ~


aku byk diam hari ni kat umah. bukan sngaja. kalo dikira, aku sprti bukan nana yg dulu.. always hepi with all that jokes stuff, with smiles, ..now feels like i am a stranger in my own home.

atau itu cuma perasaan aku je? okla.. walau mcmna skalipun, kena jaga kedai gak. kwangkwang.. papai.. c u later.. :)

You Might Also Like

0 comments