Esemes Dan Kenangan

January 18, 2008

Nah baca saja la..

Tarikh, 5 Januari lalu. Waktu, beberapa jam sblm lewat tgh mlm..

(new no.) : [Salam. Long time no see, no kabar, why? Hehe.. ko sihat juga? – Yun

Fina : [W’slm. Hai macamana juga. Msj ndak pernah dbalas, rupanya tukar
nombor. Hehe.. ok ja ni. Baru masuk sem jadi bz sikit. Ko pa kabar?]

Yunn, membe lama aku. Mmg baik. Seorang yang agak berkaliber sebenarnya
sewaktu d zaman persekolahan menengah tp entah d mana silapnya, nasib kurang
menyebelahi utk teman itu melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi..

Yunn : [Wawawa.. aku sihat juga sayang. Keja d Tongod.. Kerani la kunun.
Begini jak ni. Tinggal tunggu dipinang. Si Amoy da kawin.. katanya best.
Wawawawawa..]

Fina : [Ha? Da kawin? Dia tak gtau pun.]

Yunn :
[La.. Ciannya ko tdk dibagitau. Tdk hensem husbandnya dia bilang. Dia di estet
dekat2 sandakan]

Fina : [Bila dia kawin dia cakap?]

Yunn : [Tdk
tau la bila plak dia kawin. Bla bla bla bla bla bla bla bla bla... tapi kali ni
betul la plak :p syukurla da kawin kan..]

Fina : [Syukur juga. Tp ndak
dijemput. Sampai hati betul. Bla bla bla.. ko amacam ngan taufik? Hehe..]

Yunn : [Dia da break ngan aku.. awal bulan posa thn lalu. Frust berabis.
Tp skrg dah ok cuz dah ada cinta baru. Nama dia *****. Umur 27. Kira aku
bercinta dengan org yg ada pikiran sket. Org dewasa gitu..

Dan perbualan virtual kami putus begitu sahaja. Aku terpaksa menamatkan perbualan kerana adanya panggilan yang semestinya lebih memerlukan.


Tapi, perkhabaran itu benar2 menyentap perasaan. Apa benar teman itu telah berkahwin? Aku tidak berniat membuat sebarang kesimpulan tapi jika benar seperti yang dikata, maka aku adalah antara org yang paling terkilan sebenarnya bila tahu teman baik itu telah berkahwin, tanpa menjemput or even memberi perkhabaran..

Tapi belum tentu lagi kan.. aku sebetulnya hingga kini masih belum berhasil menghubungi teman itu.
"Na, keluarga dia mahu datang meminang.."
satu ketika dulu ayat ini pernah keluar dari mulut gadis petah itu. berdesing juga telinga aku saat mendengarnya. bukan sekali kata2 sprti ini dluahkan. acap kali. lelaki yang berbeza2 pula. dan kali ini, lelaki yang 2-3 tahun lebih muda daripadanya. lepasan sekolah menengah. apa hatinya sudah sarat dengan rasa cinta sampaikan tega dia mempertaruhkan nasibnya sendiri. masih belasan tahun, membina hidup berumah tangga tanpa persediaan luaran dan dalaman sepenuhnya laksana menempah derita kemudian hari lantaran kepincangan2 dari dalam diri sendiri.

kalau dengan teman yang satu ini, aku pasti lantang saja berbicara. kerana aku sayang padanya. sayang pada potensinya. pada masa depannya.

itu dulu. masih begitu semangat cuba membuka matanya agar tidak mudah berpuas hati dengan kehidupan yang serba kurang. agar mengerti kita perlu hidup dengan harapan dan impian. agar aku sendiri boleh membina semangat lewat kata2 motivasiku yang kadang2 belum mampu utk aku aplikasi.

ya itu dulu. malah kepulangan aku ke Sabah juga tidak menjanjikan sebarang pertemuan dek kekangan2 yang seringkali tidak dapat dielakkan.

You Might Also Like

0 comments