The First Babies of My First Hamsters.

March 15, 2010

15 Mac 2010, kelahiran babies dari hamster jagaan saya yang pertama.

Petang tadi saya perasan bentuk perut Baby dah makin membesar dan macam yang saya dah cakap, perut semakin mengembang dan nampak sangat ada sesuatu dekat dalam. Panik sebab tak beli rumah baru lagi @_@

Finally berjaya tangkap gambar dia.

Her name is Baby and now she got babies.

Sangkar hamster ada atas meja study saja. Meja study besar, boleh letak macam-macam :P Tiap hari, kalau bukan saya jeling Lala dan Baby tu tengah buat apa, mereka yang akan jeling saya tengah buat apa. Bila saya siapkan makanan mereka, mereka excited dekat dalam sangkar. Dan bila saya letak makanan dekat sangkar, mereka dah siap berdiri macam kangkaroo macam dekat gambar atas ni. Cute no? :D

Jadi, tadi saya terdengarlah bunyi kecik mencicit-cicit dari dalam rumah. Baby bersembunyi dalam rumah dan Lala asyik menjenguk-jenguk dari pintu masuk rumah. Baby siap nak serang Lala tiap kali Lala try nak melangkah masuk. Gasp. Time tu saya fikir, oh no don't tell me Baby dah melahirkan @_@

Pasti ke tak pasti, saya terus buka bumbung sangkar lepas tu masukkan Lala dalam baldi yang dah siap saya letak bedding dan makanan hamster. Buat petang tadi, untuk alternatif just in case Baby melahirkan sebelum saya sempat beli rumah baru. Mula-mula tu dia excited lah ada makanan dekat dalam but then bila dia bosan dia mula nak panjat keluar dari baldi, which, tak pernah berjaya. Kesian Lala.

Lepas tu jenguk dekat sangkar guna cahaya lampu handset sebab gelap. Sah lah dah terberanak. Setakat ni nampak dua ekor. Bogel habis la those babies. Bulu tak ada lagi. Haha. Now, Baby sedang mengeram anak dia ke ape entah.

Baby tiba-tiba jadi so protective. Even satu apa pun Baby tak benarkan mendekati sangkar lagi-lagi jari tangan saya sebab dia tahu jari tangan manusia adalah harmful. Okey you should know, if you touch the babies, bau jari kita akan melekat dekat kulit those babies. The mom takkan sentuh the babies lepas tu so jangan memandai. Hehe.

Okey sekian laporan hari ini.

You Might Also Like

4 comments

  1. wahhhh..dapat baby baru!!
    nnt kena bli cage baru tau.kalau tak, dia makan anak dia tu nanti..

    ReplyDelete
  2. AuraFIza,
    baik! tp tak tahulah bila. asyik tak ada masa nak keluar aje skrg ni. huhu

    ReplyDelete
  3. tahniah.kak fina dah dpt cucu.
    lala tu boy ke?

    ReplyDelete
  4. amalmeor,
    ha'a lala jantan, yg dah jd mom tu nama dia baby tapi ada org dah bagi nama jojo. hahaha ske hati je.

    jam 6 ptg ni k! ;)

    ReplyDelete