Wigs wigs wigs.

June 23, 2010







Took some time surfing the net. Found some cool Facebook selling wigs which aku rasa macam ..fulamak why so tempting nih T____T Cantik, tapi tak tahulah saya pakai cantik ker. Well, those wigs look good in those dolls anyway. Ha ha.

Dari dulu lagi sebenarnya, selalu suka tengok wigs. Siap google halal-haramnya pakai wigs atau extension rambut. Yang haram tu bila kita pakai wigs yang dihasilkan dari rambut sebenar. Tak kiralah rambut tu didermakan oleh orang. Untuk pengetahuan, wigs yang diperbuat dari rambut sebenar boleh sampai 500 juga harga. Dengar-dengar ada yang sampai 1K. Lagi best, guna rambut manusia yang dah mati. True fact ya.

But the one I showed you here is the synthetic one. Wigs sintetik terbahagi kepada tiga. Asian, Indonesian, dan Europian. Betulkan jika saya salah, semua ni hasil bacaan di internet. Tiga-tiga kualiti bagus, cuma the best (and a bit costly) adalah Europian. Asian pun bagus juga, still look like real hair, tapi kualiti kurang sikit sebab tu paling murah antara yang lain. Mungkin kualiti dari segi memerlukan penjagaan yang agak remeh dan ketahanan material kot.

Okey. Hasil bacaan di internet, rambut palsu yang dimaksudkan dalam sabda Rasulullah dan hadis tu ialah yang mengubah fitrah Tuhan. Rambut palsu sintetik yang dijual dekat kedai macam yang pelakon-pelakon drama dan pembaca berita pakai tu tak mengubah fitrah Tuhan secara biologikal. Tapi, ada juga yang tidak baiknya memakai rambut palsu even bukan yang real human punya pun. Paling obvious, berpotensi menipu pandangan orang.

Interpretation oleh ulama and majlis fatwa berkenaan haramnya rambut palsu ialah melakukan penyambungan rambut, penanaman rambut palsu ke dalam kulit kepala dan yang paling popular dekat Amerika dan Eropah sekarang ni ialah mereka yang rambut tak subur telah mengambil sel keratin dari kulit kepala orang dah mati dan tanam dalam kepala diorang agar rambut lebih lebat. Sel keratin tu akar rambut kita.

Dalam website lain pula, ada yang menegah terus semua perbuatan memakai rambut palsu, atau apa-apa pun yang menyerupai rambut. Jadi terpulanglah pada pertimbangan masing-masing. Sila bertanya pada yang pakar.

Aku, kalau tak haram, aku dah lama nak buat penanaman rambut dekat kepala ni. Everybody yang kenal saya mesti tahu yang saya hadapi masalah rambut sebenarnya. Rambut saya sihat. Memang sihat. Tapi masalahnya, akar rambut tak kuat, mudah je gugur. Haih. Rambut semakin hari semakin menipis. Padahal sihat wal'afiat je. So sad.

Tengok gambar-gambar di atas. Beautiful, no? :)

You Might Also Like

0 comments