The Biggest Loser : Month 3

October 04, 2010

Welcome to The Biggest Loser
The Biggest Loser : Day 1
The Biggest Loser : Day 2
The Biggest Loser : Day 3
The Biggest Loser : Day 4

Jangan cari di mana saya letak entri The Biggest Loser Day 5 atau 6 atau 100 dan jangan cari mana entri The Biggest Loser Month 1 atau Month 2 sebab memang tak ada. Faham? Tak ada. Omak kau garang.

Waktu memulakan rancangan The Biggest Loser tu, berat saya adalah 53kg. Paling berat, saya pernah capai 55kg (like, perlu ke mentionnn?). Ya PERLU sebab sekarang saya dah 49kg selepas dua tahun berat atas dari 50kg *muka bangga takleh blah haha*. Menyampahlah. Bukan nak cakap saya sekarang sangat-sangat skinny sebab untuk orang berketinggian macam saya, berat yang sesuai untuk betul-betul skinny ala-ala skeleton adalah 43kg (ini berat Dana) dan yang molek adalah 45 kg. HAH okey sangatlah tu. Dana nak naik 45, saya nak turun 45. Macamanalah tak jadi macam twin? LOL. So untuk pengetahuan, dengan tinggi 150cm, 56 kg adalah tahap overweight saya :)

Walaupun tak skinny tapi saya rasa nak berkongsi juga macamana saya dah dapat balik berat dengan kepala 4 jadi mungkin saya boleh kongsi sikit tips untuk mengurangkan berat 3kg. In my case, 4kgs in 3 months.  Dengan 4kg dalam 3 bulan, tercapailah hajat turun satu kg setiap 1 bulan. Extra penurunan 1kg. 100 percent sure bulan Ramadhan memang banyak membantu. And still counting and hopefully can reach 47kg by the end of this year. Ya waktu awal-awal nak serius kurangkan berat tu, berat saya sebenarnya dah turun ke 53kg dari 55kg waktu awal tahun sebab duka lara yang melampau *konon* sebenarnya sebab rajin juga jog dan banyak buat training tapi 2kg saja turun sebab makan tetap macam orang ada 3 perut.

..for now tunggu turun sampai 47kg saja, later bila dah sampai 47kg maybe I'll still work on my diet til I sampai berat 45 atau 46 sebab range berat 45 atau 46 itu adalah range skinny yang boleh diterima HEHE. Until 34'26'34 pergh. Kenduri doa selamat aku kalau ukuran ni aku dapat balik.

Tak payah bebel panjang, so yeah, here's my tips. Note that tindak balas tubuh setiap orang  berbeza dari segi lambat atau cepatnya kesan dia. Walaupun tak skinny tapi saya rasa nak berkongsi juga macamana saya dah  dapat balik berat dengan kepala 4 jadi mungkin saya boleh kongsi sikit  tips untuk mengurangkan berat 4kg. In my case, 4kgs in 3 months.  Dengan  4kg dalam 3 bulan, tercapailah hajat turun satu kg setiap 1 bulan.  Extra penurunan 1kg. 100 percent sure bulan Ramadhan memang banyak  membantu. And still counting and hopefully can reach 47kg by the end of  this year. Tips, berdasarkan  pengalaman saya :

Tak payah bebel panjang, so yeah, here's my tips. Note that tindak balas tubuh setiap orang  berbeza dari segi lambat atau cepatnya kesan dia. Walaupun tak skinny tapi saya rasa nak berkongsi juga macamana saya dah  dapat balik berat dengan kepala 4 jadi mungkin saya boleh kongsi sikit  tips untuk mengurangkan berat 4kg. In my case, 4kgs in 3 months.  Dengan  4kg dalam 3 bulan, tercapailah hajat turun satu kg setiap 1 bulan.  Extra penurunan 1kg. 100 percent sure bulan Ramadhan memang banyak  membantu. And still counting and hopefully can reach 47kg by the end of  this year. Tips, berdasarkan  pengalaman saya :

Tetapkan gol.

Once  you set and know your goal, you'll definitely be a scorer. Tapi make  sure, achievable lah. Macam saya, saya sasarkan 1kg untuk setiap bulan.  Sangat sederhana kan? Kalau nak lebih releks, 1/2 kg setiap bulan. For one  year, can reach negative 6. 6kg is quite awesome =D

Buat kajian sendiri.

Banyak caranya, saya cadangkan sedikit :
Tools.

Kenalah ada penimbang dan pita ukur yang  kita boleh dapat dari box alat-alat menjahit mak dekat tepi mesin  jahit.*pengalaman sendiri nampaknya* dan mungkin :
  • Produk pelangsingan : Bukan semua produk pelangsingan tu tak elok. Ada yang selain menyumbang pada pengruang berat badan kita, dia menganjalkan kulit dan membekalkan zat-zat berkhasiat untuk badan. I do have jusmate, have losyen, but then, I found that I believe in exercising more, and sudah pasti, kena jaga makan. If dua benda ni jaga, kalau tak pakai produk pelangsingan pun tak apa. Saya susah nak percaya produk sebenarnya, beli pun saja nak habiskan duit. Mampus aku kalau mak baca ni. Gurau T___T
  • Salah satu sunnah nabi, puasa selang sehari. Banyak jenis puasa lain, sila rujuk di SINI.
  • Kalau nak exercise, pilihlah apa yang sesuai dengan korang. Kalaulah boleh, nak jog dekat tempat saya ni, tapi sayang kawasan kejiranan saya ni agak pelik sikit tengok orang jog. Tak pernah-pernahnye. HAHA. Engkau nak orang tengok kau jog dari hujung ke hujung, dari atas ke bawah? Bagitau sikit? Hahaha. Ada banyak cara, tapi dari banyak-banyak cara tu saya pilih rope-jumping atau jump-rope tak tahulah aku. Senang cakap, LOMPAT TALI. Sasarkan setakat yang termampu untuk first day. Sore muscle  tu biasalah. Jadi jangan risau. Selang dua hari misalnya, naikkan bilangan lompatan. Cara nak build up fitness.
  • Banyak cara lain, termasuklah segala postur-postur yang kelakar dan yang hot LOL. Saya dah sampai tahap 50 lompat tali + 10 sit up + 40 lompat tali + 10 sit up + 30 lompat tali tanpa henti. Tapi mengah namampos. But it all paid and it'll pay you ;)
  • Yang fitness bagus tu jangan lah gelak malu la ai kahkah.
Diet.
  • Jaga makan. Macam saya cakap tadi, kira kalori. Setiap pek makanan tu mesti ada satu jadual kecil yang ada state jumlah kalori dia untuk setiap gram dan untuk setiap hidangan.
  • Tapi eh ada tau kawan saya nama dia Trexx, favourite dia minum cola. Cola cola cola. Dia kata family members even yang dah berumur pun suka minum cola. Sihat je? Hehe well. Mungkin sebab banyak-banyak diorang ni minum cola pun, lagi baaanyak diorang minum air masak bersih. Saya nampak Trexx rajin minum air masak. Dan very selective over what she drink. Means, dia minum air masak tapi air masak yang berkualiti. 
  • Kalau rasa-rasa tak mampu nak tahan jodaan, silakan berpuasa ataupun kalau tak rasa nak puasa betul-betul, jalanilah harimu macam orang sedang berpuasa. After solat subuh, sarapan. Di antara masa asar dan maghrib, makan.
  • Rahsia saya, if nak makan makanan manis ke aiskrim ke, kek ke, boleh je. Janganlah halang keinginan tu. Tapi ingat satu benda je, biar itu dalam kuantiti yang kecil. Dan kalau boleh, lakukan waktu siang.
  • Dan saya ada terbaca dekat somewhere, waktu siang-siang, banyakkanlah minum air. Waktu malam, kurangkan minum air. For sure, jauhi minuman berkarbonat, jauhi minuman manis-manis. Kecuali waktu raya ehh boleh pula :D what I mean was, kecikkk hati tuan rumah kita datang beraya rumah dia tapi sibukkeluarkan air mineral dari handbag langsung tak minum air yang dia buat. Kita orang Malaysia ni kaya budi bahasa dan kesantunan budi pekerti, kan.
  • Ada lagi ni, tapi tak terkeluar dari minda. Sebab entri spontan buat laju-laju fuhfuh.
Ya I am a kind of person yang agak mementingkan kesihatan. Tapi sebelum korang terkagum-kagum, meh nak habaq sikit sebenarnya kesedaran tu baru je timbul bhahah.

Anyway. Yang berat badan dia still ideal lagi, doesn't mean tak perlu jaga makan. Jagalah kesihatan. Kurangkan merokok. Ingatlah orang yang tersayang. Amalkan gaya hidup sihat. Exercise tiga kali seminggu. Jaga makan sebab apa yang kita makan menentukan tahap kesihatan kita dalam 20 tahun akan datang. Apa yang kita makan (termasuk gaya hidup kita) takkan nampak kesan dia setakat setahun. Proses tu slow saja, dan sebab tu orang kebanyakan bila 30-40 tahun ke atas barulah timbul macam-macam jenis penyakit. Itupun, ada yang baru lepas umur 20-an dah discover penyakit (- -") AND I MEAN THESE!

And, if only I can tell myself 4 years ago about what I know nowww.. T_T Okey baiklah mari potong ketam itu. Overall, inilah tips ai yang agak berjela ni. Bukan tips yang terbaik, I am sure about that, tapi kita belajar dari pengalaman sendiri dan orang lain kan?

p.s actually saya dah post entri ni dekat satu blog yang saya ikut serta contribute satu entri setiap minggu, but end up ai delete entri tu. I got my own reason.

    You Might Also Like

    4 comments

    1. kak fina!! ika plak tgh sibuk bersauna. sumpah turun cepat! beli set sauna utk buat kt umah..ika beli on9 je.. huhu.. rs mcm nk buat hari2 bg cepat turun.. ekekeke..

      ReplyDelete
    2. ika,
      oh ika. ika beli brape set sauna tu? tgok dkt internet ada yang takat 400-600. ika lak? dlm seminggu brapa byk perubahan? berminat berminat. haha

      ReplyDelete
    3. ika tgk semggu turun 1kg! tu ika buat 3x semggu.. kalo buat hari2 tak tau laa.. haha..
      ika beli yg 660, yg infra red tu.. mls nk rebus2 air dlm periuk..hehe..
      tp kalau k.fina rajin yg rebus air n rempah tu 350 pun ada.. best..serius, skg gile buat hari2..hehehe.. tp minum air kena byk laa b4 n after sauna.
      lg best sambil buat tgk movie kt laptop..haha.. tak terasa berusaha langsung..tau2 dah lencun berpeluh.. pemalas punya ika..hahaha~

      ReplyDelete
    4. ika,
      alahai ika ni nak kurus cmna lagi.. meh amik lemak sket kat sini ha. hahahaha :D tp okeylah kan. sauna mmg salah satu cara nak bakar lemak. ika beli kat mana? share sket website mana.. :)

      ReplyDelete