The woman who steal, and the guy who let himself to be stolen.

June 01, 2011

Semalam I call you, you tak answer
You kata you keluar pergi dinner
You kata you keluar dengan kawan you
But when I called Tommy he said it wasn't true
So I drove my car pergi Damansara
Tommy kata maybe you tengok bola
Tapi bila I sampai... you, you tak ada
Lagi la I jadi gila
So I called and called sampai you answer
You kata sorry sayang tadi tak dengar
My phone was on silent, I was at the gym
Tapi latar belakang suara perempuan lain
Sudahlah sayang, I don't believe you
I've always known that your words were never true
Why am I with you?
I pun tak tahu
No wonder la my friends pun tak suka you
So I guess that's the end of our story
Akhir kata she accepted his apology
Tapi last-last kita dapat tahu she was cheating too
With her ex boyfriend's best friend, Tommy


No one can steal anyone from anybody. He was ALREADY prepared to leave. Buat yang menjadi orang ketiga, mungkin tidak perlulah berbangga atas alasan 'best woman win'. In this case, 'the best woman loses first, the other woman regrets later.' Well, HE HIMSELF LET HIMSELF TO BE STOLEN. Terang-terang lelaki yang membiarkan dirinya dicuri hingga sanggup meninggalkan kekasih lama itu bukan jenis lelaki yang boleh dipercayai kerana komitmennya mudah berubah.

Kalau term PERAMPAS itu saya gunakan, this one is for you :

Your current husband or sweetheart or abang mungkin was once milik perempuan lain. Mungkin kau perlu terima realiti - dan kau dan orang sekeliling harus berhenti mempersoalkan kenapa kenapa dan kenapa, kerana sememangnya ada wanita yang telah ditakdirkan untuk mencintai lelaki yang sudah dimiliki wanita lain. Dan kau mungkin tergolong dalam kategori wanita sebegini. Itulah realiti. Jodoh kau ditakdirkan datang sebegitu cara. It's okey, it all had been written in Loh Mahfuz. Siapa yang boleh menidakkan takdir? TAPI. Kalau kau masih berhati manusia, sekurang-kurangnya ada sekelumit rasa bersalah kerana kau jadi penyebab ada kehidupan seseorang menjadi kucar-kacir.

Rasa bersalah itu normal and I believe that, people do make mistakes - where, supports and disapprovement always come hand in hand. And even a mistake may turn out to be the one right thing necessary to your happy living. And sometimes, it is right to do the wrong thing.

But.
There's a huge line between wrong-doing and mistake.

Mistake is something that you can't control. Mungkin dia memang diciptakan untuk kau tapi ingat, walau apapun, kau menjadi penyebab ada hati yang terluka. Dengan mengambil sesuatu yang menjadi hak orang lain, kau menyebabkan orang lain menangis. Kau tahu lelaki itu milik orang lain tapi kau tetap berjinak-jinak mendekati lelaki itu dan akhirnya, bila kamu MULA ada hasrat untuk bersama dan MULA berfikir untuk abandon orang-orang yang boleh menghalang hasrat kamu itu, sekurang-kurangnya fikirkan tentang perasaan orang lain juga. Letakkan diri kau di tempat dia. Macamana rasanya kalau boyfriend/husband kau dirampas orang lain? Dan kalau hati kau masih berat untuk meninggalkan lelaki itu, tidak apa. Maybe you have to. For you own future. For your own happiness. That make sense. But please notice that he's other girl's boyfriend or husband. You unintentionally stole someone's someone. Kalau dah fikir masak-masak untuk tetap bersama berdua, please do apologize. Because if you don't, that is what I call - wrong-doing. And by your wrong-doings, just wait darl, karma is on its way. Later on you'll found yourself crying all by yourself.

  • You made mistake and you apologize. It is a mistake and you can't undo things so you apologize - correct thing to do.
  • You made a mistake but you don't apologize. Wrong thing to do.

Lead to some different consequences, can't you see?

Jadilah wanita berhemah. Minta maaf dengan cara yang paling baik. Be truly sorry. Don't fake. Stealing is definitely wrong. You don't know what she have been through just to fix herself from the wounds. Sementara masih ada ruang untuk bernafas, admit your mistake and ask for forgiveness.. It's okey if dia tidak mahu memaafkan dalam tempoh itu juga. Dia akan tahu memaafkan bila luka dia sudah sembuh. Sekurang-kurangnya kau tunjuk yang kau ada maruah. Bukan menjadi seorang pencuri yang hanya tahu mengambil dan terus lari. 


Bagi pihak lelaki yang dicuri hati dan maruahnya itu :

Menamatkan hubungan kerana hadirnya orang ketiga memang sesuatu yang sangat sukar untuk dimaafkan. Lebih-lebih lagi kalau alasan mahu akhiri hubungan tu bukan dinyatakan berterus terang. Malah banyak menyalahkan pula pihak yang ditinggalkan. Ah of course! Faults really are thick when love is thin. Alahai tak payahlah putar belit cakap orang lain salah padahal sebelum tu memang sudah mencari waktu untuk memutuskan perhubungan. Padahal berminggu-minggu sebelum tu memang dah saling menyukai. Dah start seeing each other what-the-f.

Bila wujudnya orang ketiga, itu tandanya kau tidak benar-benar mencinta. Kalau kau betul-betul sayang, kau tidak akan nampak orang lain lagi selain dia. Ke mana hilangnya kasih sayang yang sering diungkapkan sebelum itu? Mungkin, that love never really exist pun. It wasn't there. You never really loved her. Kau cuma MEMILIH untuk mencipta hubungan yang serius bersama dia. Sampai itu sahaja. Dan sampai satu detik kau MEMILIH untuk beralih arah, maka kau beralih. Mudah.

Alasan menamatkan perhubungan :

  • You told her she's too good to be with you. Berhentilah mencipta alasan paling bangang. Bagitahu aku siapa yang tidak mahu pasangannya adalah yang terbaik? Siapa yang tidak mahu? That is just an excuse. Mengaku sajalah kau dah tak mahu dia dalam hidup kau. Berterus terang sajalah, usah menipu. Jangan biar dia menyesali sesuatu yang sebenarnya tidak benar.
  • Dan jangan juga memberi alasan : "Saya takkan putuskan hubungan kita dan bersama dengan dia kalau saya tahu awak betul-betul sayangkan saya." Because she is not that stupid to know that if you really love her, at the first place, you WON'T do her that way. She believes that, if you so in love with her, YOU WON'T. Yes, you won't. She knows and she knows everything.

Jadi, buat mereka-mereka yang tiba-tiba ada orang ketiga, tinggalkan yang pertama. Pergi kepada yang kedua. Tidak perlu terus bersama dengan dia yang pertama atas dasar apapun kalau sememangnya hati kau sudah ada pada orang lain. Biarlah dia akan menangis hingga puas dan bengkak mata tapi sekurang-kurangnya selepas itu dia boleh move on dan menjadi seorang yang lebih baik dari sebelumnya. Jangan seksa perasaan dia dengan terus menghubungi konon nak tetap jadi kawan. 

And don't you ever talk to her (read : insulting her) about having her as your second wife.- tanpa rasa bersalah. Why do you think she would want to be with you again? Kau lupakah what kind of hell you have put her once you left her to marry the woman who doesn't even apologize?

And to be a second wife to a LELAKI like you? Seriously, she is so damn sane. After all that had happen, she clearly didn't saw a SUAMI in you, but a LELAKI. Got her?

Love is always a blind child.


You Might Also Like

0 comments