Show off : Bollywood-Inspired Make Up

August 07, 2011


BEFORE : Ala-ala pelakon Hong Kong (bwek okey)



The last time I do my dinner make-up VIDEO tutorial (I guess you need to sign in into Youtube account in order to access the clip due to copyright thingy *grin* OR SAYA DAH TERDELETE TUTORIAL TU DARI YOUTUBE?), that video was almost a disaster HARHAR. Saja mengimbau kenangan yang belum berapa lama tu. And, this entry is not a tutorial, I am just going to show off here, people. See the title.

I love make-ups. Boleh cakap, one of my passion juga. Tengok alat-alat mekap dan produk kecantikan bersusun dekat almari or meja bilik, ada rasa glowing dalam hati. Lagi-lagi kalau dapat barang baru. Recently I add this hot glamorous pink make-up bag into my collection - tengoklah siapa yang beli kan? *still couldn't stop bragging yiahahahaha* Next, mau beli Bobby Brown 32 pcs professional make-up brush menggantikan MAC 24pcs yang saya cakap hari tu sebab I've found another online blogshop yang jual barang-barang kosmetik murah gila at the same quality - jauh lebih murah berbanding yang saya jumpa sebelum ni. Lepas beli nanti saya share dekat blog, and see if by using that brushes I could turn to a professional make-up artist *dreaming*. Yang replika punya sajalah. I couldn't afford the original ones. And, why buy original ones if the replica ones are almost at the same quality? At least, bulu lembut dan tidak kasar, I don't mind if it just a replica, REALLY :P

Plus, untuk simpanan sendiri saja. Melukis muka orang is my another alternative now (lukis muka my dancers lah apa lagi kan hihi) since tak berpeluang betul-betul belajar melukis dulu. I ada bakat melukis, my dad terkesan since I was in my primary school. The last time I melukis secara betul-betul melukis,  waktu exam Pendidikan Seni pertengahan semester tingkatan tiga. Dah lama. Saya tidak sure saya dapat gred apa waktu tu, but that was one of my best drawings. Soalan minta 'Lukis potret tokoh terkenal yang anda kagumi'. Kawan-kawan semua lukis Tun Dr Mahathir-lah (paling banyak lukis), or pemain bola sepak kegemaran whatsoever - saya yang minat gila-gila filem Bollywood waktu tu pergi lukis (I don't play with colors, just guna pensil saja) potret wajah PREITY ZINTA. Har-har-har-har. Apa yang saya fikir waktu tu saya tak tahulah. Saya tahu saya kena lukis wajah Tun Dr Mahathir tapi saya buat keputusan nak Preity Zinta juga, nak Preity Zinta juga. Cikgu Pendidikan Seni yang bagi markah waktu tu mesti geleng kepala saja tengok ada student hantar wajah tokoh pelakon hindustan NGAHAHA ampun cikgu. Preity Zinta was one of my favorite actress back then after Rani Mukherjee. I suka mata dan mekap Rani Mukherjee. Lepas form 3, saya dah lupa dah tentang bakat melukis yang saya ada tu, lagipun tiada encouragement dari siapa-siapa. BTW, later I'll dig in my kotak-kotak if I found something to show you. Supposed, potret Preity Zinta tu masih ada dalam simpanan saya. Hmm.

Well, during my secondary school years, I don't really do anything artistic. I can't sing, I always find myself burst out laughing waktu mendeklamasi sajak (my close friends, Ziela and Amoy aktif forum, syarahan, debat, dan deklamasi sajak so saya pun cuba-cuba, but failed sorry you're so bad please don't try again BHAHAH) and paling menterkejutkan mungkin, I CAN'T DANCE. Yes I can't dance. Keras okey heheh. Saya tidak terfikir pun waktu tu yang hari ini saya akan jadi seorang manager dan trainer untuk kumpulan tarian Tari Kirana yang saya tengah manage sekarang ni. Actually adalah juga terlibat dengan drama pentas Puteri Gunung Ledang waktu tingkatan 3 - just isi korum, kawan rapat kan semua aktif-aktif (dapat second prize) lepas tu terlibat dengan drama pentas Seri Nara waktu tingkatan 4 untuk assignment kumpulan (dapat first place weehee) tapi saya pegang watak kecil saja. Eh, waktu Upper 6 pernah jadi director (and narrator) untuk drama pentas Romeo and Juliet sempena Majlis Perasmian Minggu Bahasa di sekolah. HAHA. And, I remember waktu form 4 hingga form 5, I did wrote a novel transcript with a friend. If there's a DUET song, so ours is DUET novel transcript. Masih dalam simpanan lagi transkrip tu. I check selalu, takut hilang. HAHA. Okey the point is, sebenarnya adalah juga terlibat aktiviti seni SIKIT-SIKIT (- -")

Waktu start form 3, I was soo in love with Bollywood film, suka tarian-tarian dia. Since then, I love dancing tapi dance robot-robot la. Keras. Sekali cousin cakap saya keras menari, saya terus senyap tak goyang-goyang lagi dah selama dua tahun haha. Masa yang sama di sekolah, ada seorang student perempuan saya dari awal lagi dah sedia admire gila, bila dapat tau dia suka tarian tradisional melayu, minat saya dekat tarian melayu pun mula bercambah. Haha. Lepas STPM barulah saya terfikir cuba-cuba, lagipun I memang suka tengok penari-penari tradisional melayu. Cantik sangat. Bila dapat sambung belajar di Semenanjung, saya tanpa was-was terus ambil kelas tarian tradisional. Okey so that was how my minat dekat tarian tradisional melayu bermula. Bagaimana ia bermula SAHAJA. Perjalanan menjadi seorang penari tu lain lagi ceritanya. Perjalanan menjadi manager dan trainer Tari Kirana tu lain lagi ceritanya. The stories is in here.

Remember tadi muka artis Hong Kong I showed you. Here's the transformation. Since it was all started with my interest towards Bollywood, so... take a look!



AFTER : Terus jadi macam Kajol

Siapa yang cakap muka saya macam muka budak-budak tu? Nah ambil my WOMANLY look. Theeheh.

Ada satu yang kurang. Terlupa pakai BINDI. Eh bindi kah namanya? Please correct me if I'm wrong. Ala hiasan dahi dekat tengah-tengah kening yang aktress Bollywood selalu pakai tu.. Yes I have two sets of them. Saya pernah pakai pergi meeting JPM, just pakai-pakai saja. Adeh why. Kadang-kadang saya rasa saya ni suka bertindak ikut kepala otak sendiri saja. Something is wrong with my brain atau memang saya ni UNIK? Bhahaha.

Tidak kemas sebenarnya mekap mata tu (lagi-lagi kening), tapi menjadilah juga mekap ni yang buat mata kecil saya jadi at least bertambah besar sikit. Ini mekap yang saya rasa sesuai dengan saya. Might be, this is why I really love Taylor Swift punya look. UPSWEPT EYE MAKE-UP. She (I mean, Taylor Swift) got a pair of sweet yet sexy eyes, didn't she? Just like Rani Mukherjee. Err. Taylor Swift macam Rani Mukherjee? Eh? Something sounds not right, but you got what I mean, don't you? Their eyes, people. Sweet yet sexy. Hiks.

Beautiful creatures. Haih.. *smile*

You Might Also Like

9 comments

  1. thats nice.. put more pics lahh
    hehehe X)

    ReplyDelete
  2. cantik sgt. btw, u guna canon eos brape ?

    ReplyDelete
  3. Cik NurulZaty,
    my first try for this look! thanks ^^

    ReplyDelete
  4. mr_mrs mikko,
    yala.. cntik.. mcm bukan sy. kan???? haha..

    ReplyDelete
  5. Arief Arf,
    limited limited. ehehe

    ReplyDelete
  6. LaLaLovy,
    eos 1000D je dear. basic punya. sbb x ke arah fotografi sgt pun, asal blh tgkp pic lawa utk apa2 event termasuk capture my dancers. pakai dslr kan ada style sket :P

    ReplyDelete
  7. EVERYONE,
    sorry guys for the late reply!!

    ReplyDelete