Ada kucing merajuk..

March 21, 2012

Waktu bersiap-siap pagi tadi, teringat nak bawa my little kitten ke klinik haiwan hari ni. Sejak beberapa hari ni dia murung, makan pun sikit. Saya tengok dia cuma berselera minum susu mak dia saja. Makanan lain dia pandang kosong tapi ada jugalah dia jamah sikit saja tapi lepas tu dia duduk diam-diam biarkan yang lain makan bahagian dia sampai habis.

It has been two or three days macam tu. I guess she's depressed. Depressed dengan makanan baru yang kami bagi mungkin. Sebelum ni gelojoh sama macam yang lain (- -")

Tapi in case bukan sebab makanan, tapi memang betul-betul sakit, I planned to bring her today to the veterinary. So I did.

I put her below. DI bahagian kaki seat co-driver. Rata sikit berbanding kalau di atas. And in case dalam perjalanan dia takut dan terkencing atau terberak (it happened before - -"), taklah susah sangat nak bersihkan berbanding kalau atas tempat duduk kan?


By the way, remember that cage? Gambar ni saya ambil dari blog lama yang saya dah privatekan dah sekarang. Sangkar yang sama macam yang dekat sebelah ni. Warna nampak tidak sama sebab lighting, dari kamera berbeza (Nokia N73) dan juga sebab editing melampau haha. But still, it's the same cage. Waktu ni Lala dan Baby masih ada lagi. Dalam gambar cuma ada Lala saja. Balik dari belajar dulu saya bawa sekali dua-dua ekor. Sempat beranak pinak ramai sampai total 7 ekor hamster, tapi one of my brother buka pintu homestay tu tapi lupa ketatkan balik pintu. Bila saya cek, all gone. The end T_T

Sedih juga bila tengok gambar-gambar. Ada beberapa keping lagi gambar Baby dan Lala ada dalam blog lama. Comel sangat. :')

Okey lupakan itu. Now we have a kitten in it. Remember? Hakhak.

Mula-mula waktu saya ambil dia dari tempat tidur, dia memang diam-diam saja. Peluk tubuh. Saya angkat dan masukkan dia dalam cage pun dia masih belum melawan. Masukkan cage dalam kereta, pun dia masih senyap lagi. Masih berpeluk tubuh. Tapi mata dah melilau ke sana ke mari. Kadang-kadang mata dia tidak lepas dari tengok saya. Bila saya hidupkan enjin kereta dan mula jalan, dia mula cranky. Sekejap-sekejap tolak penutup cage guna kepala. Agaknya dia nak keluar. Saya biarkan saja. Tapi jeling-jeling juga waktu tengah drive, dan alhamdulillah tidak lama sangat dia bising-bising mengiau-ngiau. Dia senyap balik dan peluk tubuh. Agaknya betul sakit. Sebab anak kucing yang ni biasanya aktif. Ganas lagi. Tapi kali ni cepat sangat mengalah.

As I arrived, saya bawa sekali anak kucing saya tu. Lepas periksa dan tanya-tanya saya, doktor haiwan dekat klinik tu cakap, anak kucing sihat juga tapi mungkin sebab dia kurang makan jadi dia lemah dan kurang aktif macam biasa. Lepas tu anak kucing pun selamat disuntik. Tu pun lepas gigit sikit jari saya dan sempat juga anak kucing gigit sikit tangan doktor. Aiyo. Ganas. Haha.

Dulu dia ni liar sebenarnya, tapi kami buat dia sampai jinak dengan kami. Haha. Tapi tetap ganas macam jantan padahal betina.

Tengok tu ada kucing merajuk.... :P


Masalah sebenar dia ni, memang betullah apa yang saya rasa. Dia depresi dibelikan makanan kucing murah-murah. Dia tidak lalu makan. Dia depresi dia makin kurus padahal dulu I gemok katanya. Dia depresi dah tak dapat nasi sardin kegemaran HAHA. Dan tambah depresi sebab tuan dia sangka dia sakit lepas tu kena bawa pergi jarum punggung. Jatuh saham katanya.

Oh memang patut marah :D

I tried to talk to her. She stared at me,




... but seconds later, she turned her back again.



Aww. She must be so angry hahaha :]

You Might Also Like

4 comments

  1. hey, how's ur cat doing? is she ok now?

    ReplyDelete
  2. pikir kool,
    haha she's being okey. cuma mgkin sbb masih toddler kitten, jadi sblm ni badan x adapt sgt dgn makanan baru. currently, kami bagi dia makan asing dan mknan pun lain dari kucing kami yg lain. she's much better now. selera dah naik. but she still shows her anger towards me haha. thanks dear ;)

    ReplyDelete
  3. hey, thanks a lot for the support ie following my blog. :P

    im glad that u're cat is doing ok now. i never knew cats can get really picky bout food ie memilih. lol

    ReplyDelete
  4. pikir kool,
    haha. sometimes they did. sbb tu lah mgkin ada packet berbeza utk kitten dgn adult cat. hehe.. sblm ni kecik ka besar ka kami bg mknan adult :P

    ReplyDelete