Maksud di sebalik 'Aku Terima Nikahnya'

September 24, 2013

''Aku terima nikahnya si dia binti ayah si dia dengan mas kahwinnya......" Singkat, padat dan jelas. Tapi tahukan kita makna di sebalik 'ikrar' tersebut?

"Maka aku tanggung dosa-dosanya dari ayah dan ibunya, dosa apa saja yang telah dia lakukan, dari tidak menutup aurat hingga ia meninggalkan solat. Semua yang berhubungan dengan si dia, aku tanggung dan bukan lagi orang tuanya yang menanggung, serta akan aku tanggung semua dosa calon anak-anakku. Jika aku GAGAL maka aku adalah suami yang fasik, ingkar dan aku rela masuk neraka, aku rela malaikat menyiksaku hingga hancur tubuhku''. (HR. Muslim)

Seram sejuk aku mendengarnya. Belum cerita mendidik anak lagi.

"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu" (QS. Adz-Zariyat 51;56).

Cuba kita faham ayat ni cara lebih spesifik. Dan ingatlah, Aku tidak menciptakan anak kamu melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Jika kita benar-benar menghayati dan cuba mengerti maksud tersirat, pasti ramai ibu bapa akan teragak-agak untuk melahirkan zuriat. Bagaimana untuk memastikan mereka sentiasa berada dalam linkaran peribadatan dan penyembahan kepada Allah? Menjadi mujahid dan muhajidah agama? Mampukah?

Tugas yang berat. Menyelamatkan keluarga dari api neraka. suami menyelamatkan isteri dari api neraka, isteri menyelamatkan suami dari api neraka, ibu bapa menyelamatkan anak-anak, anak-anak menarik ibu bapa ke syurga and the list goes on.

Saat Lafaz Sakinah

Heningnya...
Sunyi suasana...
Lafaz sakinah bermula

Apa rasa Diterjemah
hanya Sebak abah,
tangis ibunda

Adalah aku, wali puteriku
Serah kini amanahku ini pada mu
Nafkahilah dia, curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya

Dulu esakkannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna, dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu

Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya

Ku akur Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku
Iringilah Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu

Sebak time buat entri ni.

You Might Also Like

0 comments