Tune Hotel 1Borneo Kota Kinabalu Sabah

August 05, 2010


31 Julai 2010 jam 4.30 petang. Sampai di Kota Kinabalu. Gigih okey adik aku angkut beg aku bawa masuk bangunan 1Borneo ni hahaha. Anyway, bangunan merah tu milik Tune Hotel. Sebenarnya kami try dekat Grand Bordeo dulu, but since room full (adapun yang RM300++) saya dan adik tukar plan menginap dekat Tune Hotel saja. Itupun kena tunggu lagi 15 minit sebab sistem Tune Hotel tengah down.



Bila dah settle, cik kaunter tu panggil untuk buat tempahan. Tempah dua bilik. 101 dan 105. Me 101, my brother 105. Saya yang urus semua, adik tunggu saja dekat sofa hek eleh. Checked in at around 5.30PM.



Letak barang dulu!

Okey. Katil selesa, bantal pun selesa. Bersih. Walaupun agak sempit. Kecil dia sebijik macam demo bilik Tune Hotel yang saya nampak di balai ketibaan LCCT di KL. Tak sangka betul-betul secomel ini. HAHAHA.

Dan lihat ini!


Cermin besar gedabak! Besar okey (saya harap saya tak besar gedabak - tiba2). Tinggi sampai ke siling (saya nak tinggi sampai ke siling - erk?). And it's more than my camera can take lah. Sebab besar lagi besar lepas tu besar pulak tu. Teringat studio tarian dulu. Argh rindunya. Anyway, good idea diorang letak cermin besar-besar macam ni untuk imbang bilik ni yang kecil. Nampak sikit luas dia dan lighting pun macam berkesan.



After letak beg atas katil, buka zip bagasi, letak laptop atas meja lampu yang lampu dia ala-ala macam torchlight tu, dan kemudian buka mini meja mekap. Kamu boleh nampak juga dekat bawah tu ada peti kan. Itu peti untuk simpan barang-barang berharga.



Pintu bilik dan card scanner.



Pintu bilik air. Depan pintu bilik air tu lah letaknya cermin besar gedabak tu. Dari hujung (bucu pintu bilik) sampailah ke depan pintu bilik air, sampailah ke tengah bilik.





Bilik air dia pun selesa juga. Jakuzi tak ada, tapi yang basic-basic ada dan lengkap. Siap ada hairdryer. Gambar yang ada hanger tu bukan dalam toilet dah. Itu bawah dia ada meja lampu dan meja mekap mini macam yang saya tunjuk dekat gambar awal-awal tadi. Siap ada tempat khas untuk advertisement lagi. Theehehe.



Bilik hotel ada kipas? THIS IS GOOD! My most loathed part about being in a hotel room is, it's air-cond OMG. Even letak yang paling rendah sekalipun, sejuk dia lain macam. Hate that. Nak tidur pun tak selesa. Pakai selimut pun macam tak pakai selimut sebab selimut pun ikut sejuk. So bila pakai kipas ni, rasa macam tidur pun tak payah risau tiba-tiba akan terjaga tengah malam menggigil-gigil carik remote air-cond dan OFF TERUS. Ahaha.

My first time being a customer of Tune Hotel, I can say that I haven't troubled much. Servis dekat kaunter sangat-sangat friendly.

Tahu tak yang Tune Hotel bagi kita pilihan bebas untuk add-on? Siaran TV (TV ada depan katil cuma saya tak ada pergi snap gambar TV), Wi-Fi, Air-cond (12 hours or 24 hours), Towel & Toiletries kit, etc. I add Wi-Fi, Air-Cond 12 Hours, and Towel & Toiletries kit. If you got your own broadband, no need to buy the Wi-Fi. Juga if you guys selesa dengan kipas saja, no need air-cond. Aku kalau tahu kipas ada, tak beli kot add-on for air-cond. Haha. Sebab dari aku mula check-in sampai check-out, aku tak pasang pun air-cond. Sayang saja. Then towel & toiletries. Towel & toiletries tu will cost you MYR10. Kalau rajin, bawalah dari rumah je. Or sediakan satu toiletries kit personal you all sendiri kalau you guys jenis yang rajin travel. They even provide you towel sedia ada dalam bilik tu. Tapi towel tu tak cukup untuk cover satu badan lah. Sebab diorang ptong dua towel tu hehe.

Kalau nak better satisfaction, waktu buat tempahan tu, minta bilik yang ada window. Me ada minta, tapi they said bilik yang ada window dah penuh. Dan kalau ada broadband, please ask juga yang kamu nak bilik yang line untuk celcom/digi/maxis broadband tu kuat. Depends on your needs.

Okey baiklah. I'll update about what happen that night LOL. My dinner with Innershine Team, remember? ;)

Updates :

About pricing dia. Saya dan adik walk-in saja terus hari tu. Tak book through website dia. Agak susah sikit nak book sebab setakat ni, tempahan secara online just support pembayaran menggunakan kad kredit saja. Me selalu guna CIMBclicks. Tapi tak ada dalam senarai. My brother got his credit card, but I guess dia sendiri kalau boleh biar kad kredit jadi pilihan terakhir untuk buat pembayaran. Tempahan secara online tak tetap. Macam tempah tiket kapal terbang pun ada (Tune Hotel bawah Air Asia, no wonderlahkan). Best price, you can get MYR9.90 (without add-ons), tapi kalau book lewat-lewat, harga boleh sampai hundreds. Me check online, dapat MYR150+ something. Kalau walk-in, will cost you around MYR70-MYR90 depends on your add-ons. Kalau saya travel lagi dan kena menginap dekat 1Borneo, I'll choose Tune Hotel, for sure. Sebab, murah. HAHA. That time, will be NO add-ons lagi okey LOL.

Lagi satu tambahan, bilik-bilik dekat TuneHotel ni sesuailah bagi yang nak menginap seorang atau dua orang atau 3 orang pun boleh. Untuk yang nak jimat kos juga. Agak tak berapa sesuai untuk vacation family. Kalau untuk family, dekat 1Borneo boleh tempah bilik dekat Grand Borneo. Quite nice. I've been there.

For me, as long as tempat penginapan tu bersih dan selamat, itu dah cukup. Tak ada TV pun tak apa. Janji internet ada bhahaha. Sebab hotel itu kan just tempat untuk mandi, tidur dan berehat saja. Selebih haruslah keluar melihat dunia. Wah.

Okey. You can go here for more info, http://tunehotel.com ;)

You Might Also Like

10 comments

  1. nice hotel..lengkap semua..berapa harga untuk semalam?

    ReplyDelete
  2. me too. tak ske aircond jugak.
    klo tido ngan adek mesti nak aircond lepastu demam esoknye. haih.

    ReplyDelete
  3. [z@ck],
    ahya.. lupa pula semalam nak mention tentang harga dia. thanks for reminding me. dah update pasal tu juga. hehe.

    ReplyDelete
  4. Fara,
    wah sampai demam tu. air-cond big NO time tidur. tp big YES time siang2 hahaa :D

    ReplyDelete
  5. ui naaa..
    ari tuh kami tggl grand borneo..
    ok ka juga sini na?

    ui ui, ari sabtu tu kan yg ada adira tu..
    hihih..malas aku mo tggu ari tuh..
    kalo nda mst tjumpa kita tu

    ReplyDelete
  6. a d r e y n i e e l i s y a,
    bah kalo ramai2 ndak sesuai tu d tunehotel. boleh juga, tp mcm sempit. tidak selesa.

    hehe.

    ada juga ka wktu tu? ya hari sbtu smpai ahad tu c adira ada d sana. tp jumpa dia tym mlm tu ja. aiyo kurus gila adira tu hish haha

    ReplyDelete
  7. oh nyaka? kurus betul?? ish, nda cntkla kalo kurus btul.. mo juga yg chubby2.. haha.. bru kiut bha kan naa..

    ReplyDelete
  8. a d r e y n i e e l i s y a,
    kurusla. kecil2. lbih kurang tinggi kita ja. ehehe.. jgn terlebih chubby mcm sy ja suda T_T

    ReplyDelete
  9. wah...ifa rindu 1B sis!mo dtg sabah lagi la..hahaha..sot kan..

    ReplyDelete
  10. tiefazatie,
    haha.. bukan ifa di sabahka?? hehe

    ReplyDelete