Special bond with my pet.

January 08, 2011

Filthy, full of flees and ringworm. And no one would ever want her. People might look at her in disgust. But you see, after a few months she will be taken care of, bathed and being given medicines, she'll became very beautiful and clean and everyone suddenly wants to embrace her.

Kenapa bila kucing tu berkurap berkutu segala yang ber-ber sedang wandering around, tiada yang benar-benar cukup care tentang mereka. Aren't the cats still cats regardless of how they look like? Aren't cats still HIS creatures regardless how smelly they are? Selalu kita bermurah hati bagi kucing-kucing jalanan  ni makan dekat tepi-tepi restoran, tapi main lempar saja atas lantai untuk dijamah oleh kucing-kucing tersebut.  Itu bagus lagi lempar atas lantai bersih. Ada yang lempar makanan atas pasir. Atas kotoran.. Ada tu bagi makanan basi saja. Lebihan. And how would you feel, kamu starving sangat-sangat lepas tu orang bagi makan tapi lempar-lempar saja?

Didn't they deserve a little of our love and affection? Didn't they deserve good foods and drinks? Why do we call ourselves as the ultimate being made by God if this is how we act? Think.

Kalau perhati betul-betul, kucing ni sebenarnya ada 3 kaki saja

Rasanya sepanjang 5 tahun saya berblog, ini kali pertama saya betul-betul mention tentang ini.

My cat, Udung. Saya sempat jaga dalam dua tahun saja before his life ends. Tapi dia dah jadi sebahagian dari diri saya. He was very tiny and looked unhealthy when I first saw him, his back leg ada satu saja. Sebelah kanan kena makan kucing lain waktu dia baru dilahirkan but he survived somehow. Kucing asrama yang tidak terjaga waktu saya bersekolah di SMK Telupid. I was so worried, budak-budak asrama berbulan-bulan balik kampung. Siapa nak jaga dia? He even can't walk and run faster like any other normal cats. Selepas saya habis saja exam STPM, saya bawa balik Udung ke rumah di Ranau. Setiap kali teringat, there's a sudden emotion I wish I can describe.. Yes, it's just an animal. But I loved him, and still do. Sukar mungkin nak terangkan dekat orang yang tidak pernah merasa special bond dengan pet sendiri, sebab mereka mungkin tidak faham apa yang kita rasakan. Our pet, yang ada semacam special bond dengan kita, bukan semudah itu untuk ditukarganti.

gambar lama ni. waktu hantar ke vet.

Kamu tahu, menyayangi binatang sangat mudah. We can love without fear and rejection. Their innocence, dependence and expectation towards us, as their owner - as a human, will always touch the innermost and nurturing side within us. Mereka bagi kita keselesaan dan loyalty dan hanya meminta sedikit sebagai balasan.  When Udung life ends.. ,I didn't cried out. Saya tak nampak bangkai Udung sebab sebelum saya sedar tu memang dah da hari tak pulang rumah, and he never come back since then. I.Just.Know.It. He'd dead. Never really talked about the sadness for all these years. This is one of the sorrow I have always keep only within myself. Not for other people knowing. Rasanya ......macam kehilangan ahli keluarga sendiri. It’s tough. It’s painful inside. Sedih, anger, despair,.. - dalam jangka masa yang panjang. Lebih-lebih saya yang bukan mudah melepaskan sesuatu yang saya pernah sayang sepenuh hati.

Udung bukan macam kucing biasa, for me. He befriends with human. With me. With us. Selalu bergaduh dengan kucing-kucing lain so it took him sometime to find a wife and have children XD Selalu, dia ajak me main peek-a-boo belakang pintu dapur. Sometimes waktu saya tidur, sedar-sedar dia dah baring sebelah saya landing kepala atas bahu. His breath obvious sangat rasa selamat dan selesa. Selalu dia minta tolong garu bahagian-bahagian badan dia yang dia tak dapat reach sebab kaki sebelah tak ada untuk buat garu. Kalau panggil, dia tahu. Terus datang. Sometimes I sang him a song .. "saya ada kucing ekornya panjang, bulu warna kuning cantik berseri, bila saya panggil dia pun datang, selalu manjanya saya pun sayang." Theehehe.


Physical bond has long broken, but Udung always stays here in my heart.

Ini keturunan Udung juga. Anak kepada anak kepada anak Udung. Mungkin sebab tu dah jauh dari warna bulu asal Udung hihi..

Sleepy head =]

She is around a month young. Not healthy. Kecil sangat-sangat. She's sleeping in my bedroom so many hours tadi. Gave her gamat. Hope she will recover from her skin disease soon..

You Might Also Like

4 comments

  1. ayamak saya bukan tak suka kucing. tapi saya takot ngn kucing. takot dia geget :(

    ReplyDelete
  2. fina...
    udung reminds me of baby buntut.
    Kucing pungut je jugak...
    i had a spesel bond like that with btut jugakkk.
    1.maen peek a boo.
    2.sleep together.
    3.suke pelok2 die mcm baby.
    4.& she actually comforts me when i'm sad by just staying beside me.
    i miss her badly.
    nak pegi nagesh jap T__T

    ReplyDelete
  3. cIk JanNah,
    haha.. nevermind cikjannah. i admit wktu keci2 dulu pun i am so afraid of cats. especially the little ones. takut kena cakar hahah but then my cousin asyik paksa me pegang, lama2 dah okey :P

    ReplyDelete
  4. fara,
    oh baby buntut pun kucing pungut ye. so baby buntut really dah takda? pttla fara dah tak sbut bout baby buntut lagi. mgkin sy terskip entri fara yg tu kot... huhu.. ala jgn nanges, me pun nti ngis juga. rindu udung.. :'(

    ReplyDelete