Suraya.

April 22, 2011

Suraya 
Artist: Indigo

Suraya
Seperti mana kau dan mentari
Pengemis ini meminta
Serangkaian cahaya
Hatimu Suraya

Suraya
Bentangkan sinaranmu disini
Lembah hatiku gelita
Rinduku tiada terhingga
Padamu suraya

Kadangkala
Perkataan
Hanya merunsingkan sahaja
Kelu tak berbahasa
Hanya lilin hidupke menyala
Dan mengapa
Berkali ku biarkannya
Datang dan pergi semula
Semakin lama...

Suraya
Suatu masa dulu ku bahagia
Walaupun seketika
Ku masih percaya
Padamu Suraya

Tiap kali mendengar lagu ini, pasti akan terkenangkan kawan yang seorang ini. Oh, dan satu lagi lagu. Umpama Mimpi Dalam Mimpi oleh Damasutra. She used to sing this song to me several times. She will go like this : "..kenangan bersamamu Nana, umpama mimpi dalam mimpi.." and then she'll pause and say: "Macamana ya Nana kalau mimpi dalam mimpi tu??" Dan kami akan sama-sama berfikir sampailah malas nak berfikir. Ceh.

Let's begin.

This is Suraya or Amoy

Kami berkenalan semenjak sekolah rendah lagi. Dia sangat popular disebabkan oleh keriuhannya dan sikap dia yang happy je. Peramah sangat-sangat. Semua orang kat SK Pekan Telupid waktu batch kami confirm kenal sebab orangnya sangat aktif. Waktu tu tak rapat sangat, mungkin sebab rumah tak dekat. Jalan lain-lain. Kelas pulak lain. Memang kalau jumpa pun waktu dia datang buat riuh kat kelas waktu free. And also the other classes. Hobi dia. Nak buat camana =D

Naik sekolah menengah, tak sangka boleh pula jadi kawan. Mula-mula tak tau nak layan camana, sebab she's too talkative. Kadang-kadang sampai pening melayan her silly thoughts and problem yang sudah-sudah. Oh dan juga her silly teka-teki yang always get me crazy hinggalah sampai sekarang telah bernekad, jika ada siapa-siapa ajukan soalan teka-teki pada saya pun, saya akan kata 'saya tak tau, bagilah jawapan'. Takpun, akan menjawap soalan dengan malas sekali kecuali kalau dah tahu apa jawapannya jadi akan menjawab dengan penuh semangat. Hohohohoho.. HOHO Merry Christmas eh ops *pandang kiri kanan*

Kemudian kami menjadi semakin akrab sejak dia datang bertandang ke rumah di kampung dan tinggal bersama selama seminggu menghabiskan cuti semester bersama-sama. Pergi merasai kedinginan Gunung Kinabalu di kaki gunung (tak naik pon T______T), mandi-manda kat Poring, karaoke kat rumah sama-sama dan banyak lagi crazy or non-crazy thing we do together, or even having pillow-talk with her for the whole night. Mama dan ayah pula, sejak dia datang ke rumah, akan memperkenalkan Amoy sebagai anak angkat.

Yeap, sejak tu kami makin rapat.

Thinking about her. And her life.

Hidup dia tidak semudah yang disangka. Dia sampai mengaku pada saya yang dia craving for attention. Cemburu pada saya dan segala yang ada (sebenarnya hidup saya sendiri tidak seindah yang dia sangkakan). Orang yang kurang mengenalinya akan melabel dia sebagai perempuan materialistik. Watch out your mouth guys if you don't know the whole story.

Kali akhir kami bertemu, waktu June 2009. Dah lama rupanya. Dia datang ke rumah, dan waktu dia baru sampai saya dari dalam terdengar suara Amoy terpekik-pekik (macam biasa) sebab amazed how Dana boleh membesar cepat sangat. Kemudian saya pulak yang tersembul dari muka pintu. Laga-laga pipi dengan Amoy. Kemudian baru tengok betul-betul anak dia. Ya Allah, apesal cute sangat?


Dana and Amoy's baby, Mohd Hezriq Jumadil.
Waktu nak pergi kenduri kampung sebelah.

We call him Abang. So putih dan gebu. Pity for Amoy. Kuat bekerja agaknya. And Telupid sangat panas ok. Kulit Amoy dah makin gelap. Badan tetap maintain. Kurus even dah lahirkan anak. Jeles jeles!

Malamnya kami ke majlis kenduri kahwin. Jemputan dari orang, memang agak sukar nak tolak dah. Walaupun aku tahu Amoy penat. Tapi ya Allah her Abang was so a darl, tak banyak karenah malam tu. Amoy kata Abang memang suka jalan-jalan. And I was like "Just like her mum =D"

Esoknya (hari ini), cam-whoring. Tengahari tu nak keluar dah hantar Amoy ke stesen bas.

Hezriq : Oyea I'm cooooooolllll.. Muahaha

Buat dua hari satu malam itu, rumah jadi agak meriah sikit dengan tangisan budak. Haha. Mom looked very excited. Tapi sayang just satu malam je. Mama cakap "Lain kali datang lama sikit. Kalau seminggu budak tu kat sini, lama-lama biasa dengan family sini". Amoy senyum je. Bayangkan, Amoy sampai Ranau around 5pm dan esoknya balik around 2pm. Puas tak? Puas tak? Tak berapa dapat spend masa dengan Amoy sorang sebab lebih banyak perhatian tumpu kat Abang. Omaigod I can't hardly accept the fact of Amoy is now having a baby. Of course lah, there's no more teka-teki dan all those stuffs from her - like the old days hahaha. Amoy pun dah jadi agak matang berbanding dulu.

Hezriq, dah besar nanti jaga ibu baik-baik tau :)

This entry was published on Sufilara.Com on 9th June 2009

******************

Sekarang ni Hezriq dah besar dah. Kan dah 2011 ni. Months ago Amoy called me by the phone, dia bagitahu perut dia dah ada isi balik sekarang ni. Sekarang ni rasanya counting days nak deliver dah. Haih. Nak dapat anak kedua dah dia. Bestnyaaa..

Dan yang di bawah ini pula saya tulis waktu Januari 2008.

***********************

"Na, keluarga dia mahu datang meminang.."

Suatu ketika dulu ayat ini pernah keluar dari mulut gadis petah itu. Berdesing juga telinga aku saat mendengarnya. Bukan sekali kata-kata seperti ini diluahkan. Acapkali. Lelaki yang berbeza-beza pula. Dan kali itu, lelaki yang 2-3 tahun lebih muda daripadanya. Lepasan sekolah menengah. Apa hatinya sudah sarat dengan rasa cinta sampaikan tega dia mempertaruhkan nasibnya sendiri. Masih belasan tahun, membina hidup berumah tangga tanpa persediaan luaran dan dalaman sepenuhnya laksana menempah derita kemudian hari lantaran kepincangan-kepincangan dari dalam diri sendiri.

Kalau dengan teman yang satu ini, aku pasti lantang saja berbicara. Kerana aku sayang padanya. Sayang pada potensinya. Pada masa depannya.

Itu dulu. Masih begitu semangat cuba membuka matanya agar tidak mudah berpuas hati dengan kehidupan yang serba kurang. Agar mengerti kita perlu hidup dengan harapan dan impian. Agar aku sendiri boleh membina semangat lewat kata-kata motivasiku yang kadang-kadang belum mampu untuk aku aplikasi.

Ya itu dulu.

***************************

Tulisan atas ni saya tulis waktu dia belum lagi berumah tangga.

Oh, rindu juga sebenarnya dengan cara penulisan saya yang dulu. Hehehuhuhihihahahoho. Gaya bahasa dan tulisan yang kuat, berpendirian walaupun ada sikit keliru, sopan, bersemangat dan telus. The old me. Aku. Waktu ni tak biasa lagi menulis dengan kata ganti diri 'saya'. Rindu waktu itu. Rindu aku waktu itu. Sekarang bukannya dah tak boleh nak menulis macam tu, tapi nampaknya saya lebih memilih nak makan keju berbanding belacan. Dush.

Anyway.

Tadi saya godek blog lama saya sebenarnya, sebab tu entri ni terhasil. Bagi saya, persahabatan kami adalah salah satu contoh persahabatan yang terjalin di antara dua insan yang sangat berbeza tapi di satu penghujung, ada bahagian dalam diri kami yang berubah menjadi macam yang seorang lagi. In certain part, I am turning more like her. As for me, she changed some part of my view of what life is. I learnt so much things I guess I'll never learn if I had never befriend with her, and maybe she feels the same way too.. :)

You Might Also Like

0 comments