The girl who doesn't stay single for long.

June 16, 2011

Really.

Dulu before I met Zul, saya nekad dalam hati saya taknak couple-couple dah. Lepas jumpa Zul, everything changed. I was so in love with that guy. Saya bersedia terima segala apa yang dia ada. Saya bersedia hadapi dan terima kekurangan dan kelebihan dia. Saya berusaha slowly pujuk ayah dan mama untuk terima dia. Parents tidak berapa setuju pada awalnya, tapi bila mungkin diorang tengok kesungguhan hubungan kami - yang rupanya hanya saya yang bersungguh, mereka pun mengalah. I've done everything. Sebab itu hati saya hancur luluh yang teramat kerana dalam sekelip mata, dengan sekali sahaja dugaan kecil yang datang menyentuh hubungan kami, dia beralih dan berubah. Apa harga pengorbanan saya selama ini, apa harga kasih sayang saya. Ke mana dia campak semua itu, saya rasa lebih teruk dari dibuang ke longkang. Lagi rasa terhina bila dia tanpa rasa bersalah masih berani contact dan mau merindu. By any chance, saya tidak mahu jadi penyebab ada lagi orang yang terluka. Kalau saya masih sayang dia pun, dia itu sudah jadi suami orang dan biar setakat itu saja. Before he got married, I told him I will try to win his heart back selagi dia belum bergelar suami orang, tapi sekarang, semua dah berubah. Saya mengaku sampai sekarang saya masih menangis lagi, tapi itu bukan sebab saya lemah. Saya nampak macam biasa saja tapi jauh dalam hati, saya masih berjuang untuk move on dari kenangan-kenangan kami.

Sekarang ni, walaupun masih berkawan macam biasa, tapi saya ada seseorang.. Sebenarnya dah lama kenal cuma tidak pernah bertegur. Orangnya sederhana, cukup itulah yang saya boleh katakan. Waktu saya mula-mula frust dulu, dia yang selalu ada di samping saya. Buat saya jadi lebih kuat. Saya tak tahu macamana rasanya frust-kemudian-ada-seseorang-lelaki-yang-lain-tiba-tiba-datang-out-of-nowhere,-cuba-menyembuhkan-kelukaan-padahal-luka-itu-bukan-dia-yang-buat-tapi-orang-lain sampailah semua tu jadi pada diri saya sendiri. I guess, hati perempuan yang sedang kecewa mudah tersentuh bila ada lelaki lain yang cuba mengisi kekosongan dalam hati - dan mungkin lelaki tu sendiri dah lama minat perempuan tu pun kan..

Kesilapan besar selepas putus cinta - mencari pengganti.

Jadi saya tidak berani cakap lebih-lebih, yang pasti, walau dengan siapa-siapa pun, saya hanya berkawan biasa. Sebab kalau mahu menjalin hubungan terlalu awal, tidak adil bagi dia kalau ternyata saya rapat dengan dia hanya sebab saya sedang kesepian. Tapi saya yakin saya tidak pernah kesepian walaupun selepas ditinggalkan. I have Allah, thinking of Him buat saya insaf dengan apa yang terjadi pada saya. Bukan setakat apa yang terjadi pada hubungan saya dan Zul, tapi segalanya yang pernah terjadi dalam hidup saya. Kalau dikenang satu persatu, apalah sangat luka ditinggalkan kekasih yang tidak setia. Saya lebih pernah alami luka berpanjangan yang lebih menghibakan. Luka yang sampai sekarang saya masih tak mampu merasa hikmah di sebalik semua tu. Tapi saya redha sesungguhnya. That time he left me, esoknya saya dah rasa hikmah dia. Allah sendiri tak bagi saya bersedih lama-lama untuk dia. I have my very supportive family and friends. Yang menangis bersama saya. Tari Kirana juga antara kekuatan saya. Keluarga Zul di Sinisian juga sebenarnya salah satu lagi sumber kekuatan saya. Blog ini juga menjadi kekuatan saya. Malah yang tidak pernah mengenali saya selama ini pun ada yang sudi menemani, ada yang mau berkongsi cerita kerana kisah kami yang mungkin kebetulan hampir sama... Saya sebenarnya dah penat bercakap hal kami. Sudah lama berlalu pun. 3 hari lagi cukup dua bulan segalanya messed up. Ya. Messed up. Tapi semua dah turn right dah sekarang. Saya lebih suka hidup saya yang sekarang. Bersama dengan dia saya sesungguhnya bahagia, tapi ternyata itu bahagia yang sementara saja. Apa guna.

Terima kasih buat seseorang yang lain, seorang sahabat. Saat airmata ini gugur, dialah yang mengutipnya. Kalau mungkin satu hari nanti saya jatuh cinta dan buat keputusan untuk bersama dia, tidak perlu hairan. Tidak perlu dipersoalkan. Sebab selama ini dia orang yang paling setia berada di sisi saya. Tidak pernah jemu memberikan semangat. Dia antara kekuatan terkuat saya.

Kisah cinta sejati kita mungkin sudah lama berlalu. At one point, maybe lebih bahagia jika kita belajar mencintai orang yang tulus mencintai kita berbanding mengejar-ngejar sesuatu yang kita cintai padahal kita tidak pasti adakah perasaan orang yang kita cintai  itu sama dengan apa yang kita rasa.


google


 

You Might Also Like

2 comments

  1. sa pn sma jg..x brani kapel serius sma org.sa xpksa sapa rapat dgn sa.klu sa selesa sa trus terang ati sa blum sedia.tserah la ngan dorg mau pilih trus bkwn or x....^_^ pa pun b strong ar darla pretty girl rox!xoxo

    ReplyDelete
  2. Cici Dyesebella,
    mcm tu la cici. kdg2 dgn mementingkan hati kita sendiri dulu baru hati kita safe dari dilukakan. yg pnting kita jangan tutup hti kita. dlm kwn2 tu, tgok2la mana tau kan cici.. hehehehe..

    pretty girl mmg rock habis. haha.. pretty kerrrr.. :P

    ReplyDelete