Tugu Budaya : Kursus Koreografi Tari Kreatif Sabah dan Susunan Muzik Ranau 2012

March 15, 2012

Kepala pusing banget. Lagu igal-igal yang dimainkan dalam bengkel koreografi dan susunan muzik baru-baru ni asyik terngiang-ngiang di telinga. I love the rhythm, actually. Walaupun kurang faham apa yang cikgu muzik tu bebel dekat depan but adalah juga input sikit-sikit on how to identify the beats, calculation, bezakan muzik tradisi, klasikal, world music etc. First time belajar tentang muzik. Sebelum ni tau tengok saja. Sebelum ni tahu kira beats untuk tarian saja. Rupanya beat tarian dan muzik kiraan berbeza.

Actually bermula Isnin lepas, saya dengan ahli Tari Kirana yang lain ikut bengkel Koreografi Tari Kreatif Tradisi dan Susunan Muzik anjuran bersama Jabatan Pelajaran dan Lembaga Kebudayaan Negeri Sabah (LKNS). Program yang dinamakan sebagai program Tugu Budaya.

But really. I have to go now. Penat gila sepanjang 3 hari ni. Lompat, jatuh dan baring, pusing, kangkang adoi.. Sampai sekarang lenguh badan masih terasa. Sebab apa? Sebab fitness tidak cukup jadi otot adalah merengang which is good actually.

Bengkel/Kursus Koreografi Tari Kreatif Sabah dan Susunan Muzik is exactly what we're looking for. For these 3 days, it helped us a lot in understanding the basic start dalam penciptaan muzik tarian kreatif, and also we've learned about choreography techniques on how to do dance 'stunt' dengan kreatif tanpa membahayakan anggota badan sendiri, cara untuk meregangkan badan sebagai penari dan banyak lagi. looking forward for next year.




Kami berenam saja yang ada. Ada dua orang tidak dapat join sebab ada komitmen lain. Nanti saya try cakap pasal bengkel ni. :)

You Might Also Like

0 comments