Engagement Day Review : Make-Up review

September 13, 2012

 سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Tidak berapa ingat ~ . Maybe dalam hampir pukul 11 pagi macam tu baru start make-up. Sebelum tu saya wapkan muka dan pakai mask dulu. Untuk mekap, apa yang saya ada, itulah yang saya guna. Mungkin saya boleh mekap MY DANCERS, but bila mekap di muka sendiri, ya ampun, kenapa ai sentiasa kurang berkenan ya.. Lagi-lagi kalau orang yang tolong make-upkan. Kalaulah nanti time wedding hire MUA betul-betul, agak-agak saya macamanalah.. Mesti banyak komen suruh betulkan itu ini :P


 

 Dana : "Haaaaaaai.. Hai. Tengok mekap saya... :P'
She's ridiculously ME. The difference is, I didn't show off that much.
HAHAH
 
So you see kenapa ai terpaksa mekap sendiri kan XD

Satu-satunya yang Dana tolong adalah, tolong pakaikan bulu mata. But I hate how Dana put that fake lashes sebab macam ada something wrong. Saya betulkan banyak kali sebab rasa ada yang tidak kena. Dan paling hampeh, bulu mata hampir nak tercabut time baru beberapa jam. Itupun time tu dah ada dekat ruang tamu depan ramai orang. Tengok tu tengok tu banyak komen lak dia. Memang patut buat sendirik! Haha. Bulu mata tu ai belasah saja lah buat tidak tahu saja. Which shouldn't happen sebab ini bukan pertama kali Dana pakaikan orang bulu mata. Selain dari experience dengan TK, she helped me once waktu sediakan anak-anak staff Poring waktu hari pertandingan sempena Penutup Majlis Sukan Antara Taman-Taman Negeri Sabah.



Have I ever mention to you that I seldom really like to see myself in make-ups? The same goes to my picture wearing make-ups
 
Hasil yang tidak seberapa setelah pakai mask Mary Kay (lepas tu of cos la buka mask), wap/spa muka dengan air panas, mencuci muka dengan Nano, toner Safi Balqis, pelembab Safi Balqis, foundation Mustika Ratu, bedak compact Silky Girl - natural tone, pastu eyeshadow dan kening guna Lelan Vital dari Cosway (favourite ni), blusher dari Avon (tidak ingat nama), dan gloss Cherry Pink dari Cosway. Two things yang I tak berapa sure dalam mekap diri sendiri adalah about pakai lipstick dan lukis kening.

Saya tidak suka bulu mata ternaik-naik macam dekat mata sebelah kiri anda tu. Sebelah lagi rasanya okey..

Dekat CHECKLIST, saya letak as 'MUA', it stands for Make-Up Artists. And my MUA aka my sister was too busy preparing herself before me (as you can see in that video - dia dah siap while I am still terkial-kial betulkan mekap dan kedudukan my fake lashes) sebelum majlis tunang start tu. Haha nak marah pun tak boleh dah, lagi bagus buat sendiri saja semua. Terketar-ketar you make up diri sendiri time hari kejadian. Sangat gementar. Bukan sebab takut mekap tidak jadi, walaupun tiada test mekap, tapi sebab that was my engagement day, I should look better and fresh. Tapi by that time kan, I was so exhausted. Tidur cukup tapi entah tiba-tiba rasa sibuk turun naik. Itulah sebabnya, kalau boleh tidak perlu mekap diri sendiri. Hire saja orang lain untuk tolong mekap, supaya kita boleh relaks, terutama untuk majlis nikah dan resepsi. Tinggal tadah muka saja. Mekap tu macam melukis. Adun warna, blend here and there. Itu adalah seni. Dan dalam seni, kita tidak boleh rasa kelam kabut. Harusnya dalam keadaan dan perasaan tenang gitu. Baru jadi!

Dan lagi satu, nikah dan resepsi nanti, I kena ada seorang atau dua yang senang membantu, tahu perjalanan majlis, dan bertindak mengikut arahan. Ahaha.. Bukanlah nak mengarah sangat, just to make sure everything will go as planned or if ada emergency, orang tu boleh diharap. Take note, Fina.

Nasib baik untuk engagement, saya sendiri buat simple saja. Mekap pun harapkan yang simple saja. Semua boleh buat sendiri. Ayah siap warn awal-awal jangan pakai mekap tebal-tebal. Waktu risik dulu pun dia cakap jangan pakai mekap tebal. Waktu risik nipis saja tau, hampir kepada neutral. Time tunang, up sikit. Nanti nikah, up lagi. Pastu sanding tambah up lagi haha.. Kalau nak tengok mekap saya waktu tunang, sorryla saya tidak banyak ambik gambar dari jarak dekat. Sangat sibuk layan perasaan debar. Haha.. Tapi, gambar-gambar waktu majlis pertunangan boleh tengok dekat SINI.

Untuk nikah nanti, rasanya saya dah ada MUA pilihan tapi she's a guy. I do not discriminate them. I LOVE her touch (saya nampak through FB) and I am quite okey with her rate. But saya agak berat hati sikit tapi tengoklah nanti macamana. Susah-susah sangat pun, saya mekap sendiri saja nanti. Errr.. Macam tidak yakin saja.. Haha..

DONE. Next review tentang :

Make-up
Barang Hantaran Tunang and Decoration (For her)
Barang Hantaran Tunang and Decoration (For him)
Juadah
Etc.



You Might Also Like

2 comments

  1. Pling penting mase wedding kene ade floor manager. Die yg manage & tahu every detail of ur wedding.
    sbb mase tu fina mmg dh xle wat pape dh.
    just need to look sweet & gorjes as a bride :)

    ps : suke ur mekap. hasilnye mmg cantek! :)

    ReplyDelete
  2. Da lama x jenguk sini. Congrats on ur engagement :)

    ReplyDelete