Berapa Bayaran Tok Kadi?

April 03, 2013

 سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Okey, mungkin ada pasangan yang sedang dalam proses merancang majlis perkahwinan, dan sampai ke blog ni kan. As I saw on keywords Nuffnang, banyak google pasal persiapan perkahwinan. Ini bukan blog tentang persiapan perkahwinan, tak banyak sebenarnya saya update pasal majlis perkahwinan. Too malas.. What to do.. :P

Ada yang google (actually dah banyak kali nampak keywords ni), banyak yang tanya tentang berapa bayaran untuk Tok Kadi?

Okey saya cerita pengalaman saya sendiri. Waktu terima surat kebenaran nikah (ambil di JHEAINS Ranau) dahulu, saya dan tunang (kini dah jadi suami.. hai Sayang..:P), staff sana pesan, bayaran untuk Tok Kadi RM30 dan saksi RM10 seorang. Ini di Ranau ya. Saya not sure lah if tempat / negeri lain. Itu bukan tok kadi yang tetapkan.

Bukan diorang minta upah / hadiah kerana menikahkan. Apatah lagi menetapkan bayaran tertentu. Sebenarnya itu bayaran yang telah di tetapkan dalam prosedur pejabat. Dan ianya tidak salah di sisi agama (for those who asking) I pun google. Hehe.

Mungkin juga ikut pada keikhlasan hati. Sebab husband bagi lebih lagi dari jumlah yang sepatutnya disediakan. So it's up to you. Ikut jumlah sebenar pun tiada masalah juga. Okey? ;)


You Might Also Like

0 comments