Tips Makan Acai Berry : Hilang 3 kg dalam 3 hari

April 03, 2013

 سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Semuanya bermula pada bulan Disember 2012 waktu tengah rancak buat persiapan majlis perkahwinan (alhamdulillah dah selesai pun) dan juga rancak awal makan untuk big day tersebut. Waktu tengah browse Faebook, saya terjumpa page yang jual satu slimmping produck jenis soft gel, alkisahnya bernama Acai Berry ABC Plus atau dengan nama manjanya, Acai. You can google what's Acai is, I am too lazy to put it in here.

What I'm going to write here is my own tips dan mungkin tiada dalam tips official Acai, and what I did and did not do while consuming Acai, and lost 3 kilograms in less than a week. Hilang 3 kg dalam kurang dari seminggu. It's magical.

What I did and what I did not :
  • Saya ambil 1 soft gel dalam sehari, ambil dengan air suam, paling kurang 30 minit sebelum sarapan. Okey ini macam yang dalam arahan.
  • Saya tidak ambil apa-apa produk pelangsingan lain, termasuklah supplement lain. Langsung tiada.
  • Minum 3 botol mineral besar dalam sehari. 1.5 liter x 3 = 4.5 liter sehari. Minum air banyak-banyak adalah sangat essential dalam kehidupan seharian, dan penting if ambil produk-produk / supplement tambahan.
  • Saya tidak minum nescafe, teh, coffee. Sebelum ambil Acai pun jarang ambil.
  • Saya tidak minum minuman bergas.
  • Saya tidak minum apa-apa minuman yang manis.
  • Saya tidak minum air sejuk (samada yang berais atau yang dari refrigerator).
  • Saya kurang makan (sebab memang tak ada selera)
  • I bersenam beberapa kali.
  • Mungkin ini tidak membantu secara langsung. Saya banyak bertanya tips and always contact dengan owner page yang jual Acai. Tambah pengetahuan tentang Acai and how it works, so ini pun secara langsung membantu juga sebenarnya.
  • Tidak makan malam.

Talking about hilang selera makan. Ada juga nampak testimoni pengguna Acai yang kurang berjaya sebab selera tetap ada, malah ada yang makin bertambah. Hm entahlah. For me, once Acai serasi dalam badan I, selera terus ke laut. Memang itu antara fungsi Acai. Bikin hilang selera makan. I sampai sakit hati dengan tekak sendiri sebab time makan ikan bakar di sebelah Pasar Filipin KK, walaupun sambal sedap gila, tetap tekak tak mahu makan banyak sangat. Kecewa sangat time tu. Sebab tak dapat menikmati rasa ikan bakar yang sedap. Over tapi benar. Haha. I love ikan bakar.

Dengan erti kata lain, bagi saya, Acai menghapuskan nikmat makan kita. That's mimpi ngeri part. For me. As a food lover. But well, too much love makes you fatter. Haha. So ya, it do help me losing my weight so thanks Acai. 3 kg dalam 4 hari kot tu.. or 3 hari. Cepat kan?

Cepat tu mungkin sebab sebelum makan Acai, saya detox dulu badan, or at least buang kerak-kerak lebihan yang ada dalam usus. Senang sikit Acai nak serap cepat dalam badan. Dan beberapa hari sebelum consume pun, saya dah start minum air banyak-banyak dahhh.. Maybe sebab tu lah Acai dapat meresap cepat dalam badan gebu I. Entahlah. Teori rambang I saja. Haha. Saya jenis susah nak minum air banyak. Malas minum air. So I buat jadual. Setiap 6 jam, mesti habis 1 botol mineral besar 1.5 liter tu. Wajib. Contohnya jam 6.00am - jam 12.00pm, saya kena habiskan 1.5 liter. Selalu tengok jam dan letak air mineral sentiasa di tepi. Sebab selalu lupa minum air. So if dah jam 11.00am tapi botol mineral besar tu baru susut setengah, saya paksa juga habiskan before 12.00pm. Macam tu lah cara saya.. I have to do that way. If not, sia-sialah makan Acai.
I only consume Acai for 1 week actually, dan lepas tu ambil selang-selang hari, sebab selera makan hilang teruk (macam yang saya cakap tadi) dan saya takut nak consume lagi sebab itu lahh... Rasa macam ngeri pula. Then stop terus since I period and pastu I jatuh sakit demam sekali pakej dengan batuk-batuk and only get better during 3-4 days before wedding. Kita tidak digalakkan ye mengambil Acai waktu daya tahan tubuh sedang lemah.

By the way, you can buy it from here : Berat Turun 18kg Sebulan and the owner is Kak Aida. First, saya beli dari dia, then beli lagi dari dia untuk second and third bottle. Kadang-kadang harga mahal sikit tu tidak apa. Sebenarnya Kak Aida jual dah kira murah, sebab ada yang jual RM120 sebotol. Hampir sekali ganda. Antara sebab utama sebenarnya, saya suka servis Kak Aida ni. A good seller. Dah macam coach untuk customer dia. Apa saja soalan dia akan reply sebaik mungkin. Sekali dengan tips dan apa yang customer lain pernah kongsi tentang Acai, dia akan kongsi dengan kita. Dia even keep track of her customer, sebab ada nombor ID setiap customer. And no, I tak dapat apa-apa untuk promosi ni (promosi ke.. cakap benda betul saja pun), just saja-saja share benda bagus. Eheh..

Lagi satu, bila ambil Acai ni, lepas dah dapat berat badan ideal, stop terus. Not advisable to take it daily.
Okey, this is as far as I remember. Nanti ada perkara baru discover or baru teringat, I will update. Now actually I tengah consume balik, dari botol yang sama sebab belum habis. This is my first day - over again. Once I dah capai my ideal weight, baru stop balik. Wish me luck!

You Might Also Like

1 comments

  1. salam kak, nak tanya..mmg betul2 mnjadi k x acai yg kak beli dari k. aida tuh?dan ade effect apa2 x?saya bukan apa, saya ni jenis yang sangat takut nak percaya benda2 macamni..

    ReplyDelete