JB + USS Trip : Day 2 (Part 3)

March 31, 2014

Another piece from me. I need to finish this as soon as possible selagi ada masa.

Baik where do I start. Okey. Sorry if serabut sikit cara penyampaian. Sebab I kena tulis mana-mana yang ingat takut lupa if hold sebab dah sebulan lebih berlalu. I cakap saja mana yang ingat.

Second day ni diperuntukkan keseluruhannya untuk Universal Studio di Singapore. Tiket masuk dan pengangkutan semua dah settle weeks before. Kami guna servis syarikat Rajawali dan salah satu sebab kenapa kami tempah penginapan di Tune Hotel (selain dapat harga murah) adalah sebab Tune Hotel ni tempat di mana bas akan pick-up penumpang ke USS. Cuma sedihnya hotel ni agak terpencil. If I datang balik maybe cari area dekat-dekat yang lebih alive. Untuk first time, good for us since takda idea apa-apa tentang JB kan. Sekurang-kurangnya bawah tu ada Orange (ala-ala 7 Eleven) yang buka 24 jam. 

Pagi tu bangun awal bersiap, packing dan tunggu bas dekat bawah. Bas sampai dan kami naik bersama ramai orang yang lain lagi. Perjalanan jauh juga.. Sempat tidur. Kami berdua dah expect keadaan untuk lalu imigresen Malaysia dan imigresen Singapore. Sebelum ni ada customer orang JB dan selalu ulang alik imigresen sebab kerja dekat Singapore bagi tips. Lagipun I google dah banyak sampai terkeluar biji mata. Sebenarnya, tak hazab pon macam sesetengah blog cakap. Apalah setakat turun bas naik tangga jalan sikit lalu imigresen dan turun tangga balik tunggu bas? Eh jap, maybe sebab time kami tak ramai sangat orang. Sebab weekdays. Pastu bukan cuti sekolah. Rabu! Haha. Lain kali pergi weekdays if taknak sesak tapi yang tak best weekdays takda parade..

Boleh pula aku cakap 'change to USD' bongoknya I. SGD la Nana! lulz. Nampak sangat blunt gila. Sekarang taip balik pun rasa macam nak buang laptop terus sebab malu.

Wang Singapore. Convert waktu dah sampai USS. Tapi yang ni dah baki ni. Yang lain dah guna. Ni ada peluang ni lepas ni aku tukar pergi matawang Thailand. Dapat juga dalam 1520 baht.



Beli tiket USS akan dapat baucer USD5 seorang untuk parking (yang ni kami tak guna), USD5 seorang untuk souvenirs (ni pun tak guna sebab minimum untuk pembelian SGD30 ke atas. Overpriced lah), dan SGD10 seorang untuk meals. Yang ni kami guna. Oh SGD30 kata overpriced ye. SGD50 tak overpriced pula harharhar. Tak apalah perut punya pasal. Tak tahu ke kami sangat membela perut??! :P

Lepas selesai cop passport dekat imigresen Singapore,take bus dan tidak lama lepas tu buildings dan highways Singapore mula take place. Tengok buildings sambil tengok signboard. Nama dekat signboard macam-macam.. They have terms we might don't understand.

Bus berhenti di underground parking dan kena naik eskalator ni untuk menikmati kota keriangan, bergerak ke arah cahaya haha :


So inilah yang akan terhidang depan mata lepas naik eskalator tu. Ni baru pemandangan sikit. Luas tuh. Bangunan di luar so colourful, ada own theme dan memang nampak macam studio penggambaran.


Time mula-mula sampai ramai sangatttt orang bergambar dekat globe tu. Trademark USS. Tidak apa, kami tunggu petang after keluar dari USS untuk bergambar dekat globe tu ;) So lets head up to the entrance gate!


Still mood raya cina time ni.. ;)

The crowd

Fuh boleh tak nak stop. Mengah pula sekali harung dalam satu entri. Huhu.. Later ;)

READ NEXT ON PART 4

You Might Also Like

0 comments