Sisters Trip Part 12 : Day 6

October 30, 2014

Day 6 : Aonang Krabi - Hatyai
Previous Entry : Day 5

Kami siap agak lewat juga, 10.30AM baru turun cari songthaew untuk ke stesen bas Krabi. But you know what, this is what I love about not taking packages or book literally everything in advance or let/pay someone else to handle. Sebab walaupun preparation agak leceh sikit tapi at least I know what I'm doing. Konon. Padahal sampai sana bingung-bingung juga haha!

Okey serious, paling utama sebab masa tidak terkejar-kejar, everything is at my own pace. Dan murah lagi. Ni paling utama. Dan dapat naik public transport! Apalah arti tengok negara orang tapi tak blend in with the people huhu.


Backpacklah sangat

Kami check-out dan keluar ke tepi jalan dan tahan songthaew dengan jayanya. Tidak ramai orang, dari Ao Nang ke stesen bas Krabi ada beberapa orang saja yang turun naik everytime songthaew tu stop pickup orang. Bawah ni time belum jalan. Songthaew stop tunggu orang jap.


Eh sama macam di belakang tuh!






Pantai Ao Nang. Terima kasih kerana bercuaca sangat baik sepanjang kami di sini! Heheh. Panas ya ampunn.. Terbakar kulit. Rasa macam kena salai saja semalam. Sampai beberapa hari kesannya. Panas dalam kulit haih..

A lil bit too late that white bus. Tapi tidak apa, bajet memang nak naik songthaew saja.



Dari Ao Nang ke stesen bas Krabi again ambil masa dalam 20 minit. Depends la if lebih banyak stop dan lama tunggu songthaew tu penuh mungkin ambil masa lebih lama.



Tanya-tanya beza harga van dan bus, beza lebih kurang saja. Mungkin beza dalam 10 bhat saja (dalam RM1). But I opt to bus. Next time if datang lagi (if datang lagi lah) maybe I will try van pula. Tu kalau tidak bawa banyak barang. If bawa luggage, better macam kami lah, naik bus sebab ada tempat penyimpanan khas untuk barang-barang.

Lepas beli tiket bas dah nak gerak dah. Terus cepat-cepat pergi beli sarapan. Sempat grab nasi pulut ayam di gerai kecil for both me and sister. Bolehlah isi perut. Conductor tu dah mintak kami hurry so tidak sempat grab lebih-lebih ahakkk ada hati makan besar. Seriously yang jual di gerai-gerai kecil tu laaa yang sedap dan murah.

But worry not, after 3 hours gitu, bas akan stop di errrr.. R&R untuk beli-beli atau makan-makan atau pergi toilet. Dalam 30 minutes macam tu. Saya turun beli sousages dan minuman ais.




Jalan cantik, tidak silap baru siap. Because the last time I google I ada jumpa blog yang cakap jalan antara Krabi dan Hatyai berdebu-debu - masih dalam pembuatan. Now dah siap sepenuhnya. Perjalanan dari stesen bas Krabi ke stesen bas Hatyai dalam 5 hours termasuk stop di R&R tadi.

Maaf tidak sempat ambil gambar stesen bas Hatyai. Sebab sampai saja terus dikerumun dan ditambah dengan letih 5 jam perjalanan maka terus naik songthaew (yee songthaew lagi ahaha!) ke Tune Hotel. I say Tune Hotel tapi driver tu bingung sedikit. Err.. Sebab sebutan saya as in ti-yun hotel tu yang salah or apa nih? Bila sebut TUN hotel baru diorang tahu. Argh. If you happen to book hotel yang sama, make sure sebut TUN okey, not TIYUN (TUNE) Hotel.

Because all my notes dah terbawa pulang rumah, nampaknya harga songthaew ke Tune Hotel saya memang akan update nanti. Sorry. Tapi yang pasti, lagi murah dari di Krabi. Maybe dalam 30 bhat seorang perjalanan lama sikit dalam 30 minit juga. If not 40 minutes. Lalu jalan kecil-kecil maybe shortcut. I like the drivers in Hatyai, they speak good command in english, even better than me. Ceh english aku macamanakah sampai nak compare dengan orang lain. Jujur kalau bercakap takdanya speaking macam ni. Malu dan tidak pandai susun ayat haha.

Teringat driver songthaew di Krabi. Ada yang saya cakap bagitau lokasi hotel dia boleh excited-excited lagi entah apa yang fun sangat. Tapi the one yang hantar kami ke Krabi Walking Street boleh cakap inggeris, tapi kami kena kapak la pulak. Aiseh.
Sampai hotel terus check-in dan sempat tanya lokasi pasar malam di Hatyai untuk malam tu. Tengoklah yours truly dengan her hand gesturesnya beriya nak tahu lokasi untuk menapak malam iteww. Si Dana ni ambil gambar tidak sah kalau tidak parkinson entah kenapa.



Sekali lagi, naik bilik, mengagumi bilik, dan rehat bersiap untuk malam sambil tengok rancangan realiti siam pertandingan nyanyian (atau menari) di tv. Hehehhhh. Mode shopping yang seorang tu bermula.

I have no specific tips, just be polite, rajin-rajin tanya if tidak tahu dan maybe for songthaew fares you can ask the local how much they pay so you'll know when the driver quote you a tourist (higher) fare. End of Day 6.

Eh belum. Belum habis Day 6 lagi, tapi saya sambung next entry ;)

Belanja (tidak termasuk shopping) :
Tambang songthaew - Krabi Bus Station THB120 (RM12.00)
Krabi - Hatyai THB580 (RM58.00)
Nasi Pulut Ayam THB60 (RM6.00)
Sousages & iced drinks THB100 (RM10.00)
Tambang songthaew Hatyai Bus Station - Tune Hotel THB60 (RM6.00)
.........................................................................................
TOTAL : RM92.00 (RM46.00 seorang)
.........................................................................................

You Might Also Like

0 comments