Apa hebat sangat loghat KL bagi kau, kakak?

March 24, 2010

Saya pergi ke kaunter. Tuntut free gift. Haha. Free, memanglah pergi.

"Eh tebal lah kening adik ni." Kata salah seorang kakak dekat kaunter. Dengar loghat macam dari Sabah, but I don't know. Saya syak saja. Laju saya pergi jeling kening dia. Oh .. Kening cukur. Kaler coklat. Tapi rambut hitam. Eh? Oh lukis rupanya. Baiklah.

As I talk with another kakak at the same counter, bersoal jawab segala, kakak tadi memintas perbualan.

Oh sebut kening tebal tadi sebagai mukadimah perbualan rupanya. Apa salah kau, keningku. By the way, kening aku bukan tebal sangat pun. Jauh sangat dari istilah kening tebal. Pelik aku.

"Adik dah bertahun dekat Semenanjung masih tak dapat ikut loghat KL lagi?" Dia berpaling sekejap menerangkan sesuatu pada rakan sekaunter beliau, juga orang yang berbual dengan saya tadi. "Ah adik ni masih agak pekat lagi loghat Sabah dia."

Aku dah pelik. So what with my accent? Saya tak tahu pula loghat saya bawa masalah pada dia. Memang saya speak dalam loghat Semenanjung, dan saya mengaku even speak loghat Semenanjung yang entah loghat area mana entah aku ikut, accent Sabahan tu masih ada. Sebutan Sabahan, sebutan yang jelas. Kami di Semenanjung, kalau menyebut perkataan ada sebagai ade, kadang-kadang kami akan tersebut juga ada sebagai ada, just like the way it should be. Sebutan huruf-huruf konsonan kami jelas dan mengikut apa yang digariskan dalam silibus STPM subjek Bahasa Melayu dan dalam Dewan Bahasa dan Pustaka juga. Sebutan vokal kami apatah lagi mestilah betul sentiasa.

Kau Malay ke, kau Sabahan ke Sarawakian ke, kau memang nampak seperti mengagungkan loghat KL lah kakak. Apa hebatnya? Maaf, itu hakikat. Bukan against it, but apa perlukah berpegang pada loghat KL saja? Eh eh terhairan-hairan. Aku ingat lagi aku dah hampir meluap-luap kat dalam. Tapi sabar, sabar.

Rupanya sejak tadi dia perhati saya atas bawah. Muka dan cara bercakap.

"Kawan akak ade seorang dari Sabah bertahun dah keje dekat Semenanjung dah pandai tau cakap loghat KL. Dia bla-bla-bla akak bla-bla-bla ..~"

Aku jawap simple je. Tapi jelas dan bersuluh. Aku harap, sinis. Muka aku jangan cakap lah. Mata dah pandang tempat lain dah. Nada pun dah lain.

"PERLU KAH?" Hahaha.
"Fikiran tu tak payah nak cetek sangat kat aku. Alergik." Okey ayat yang tak bold tu aku telan je. Tak cakap.

Diorang diam.

Ah tahu pun diam. Nasib baik tak bukak mulut lagi, kalau tak aku tarbiyah dia di situ juga. Jangan main-main. I am good at jadi biadab whenever I'm pissed off.

My original hair with kening tebal.

You Might Also Like

3 comments

  1. cantik ker kening nipis??... ada pa2 klbihan dgn kening nipis?? :P soory aq, mmg xphm dgn fesyen cukur kening...:)

    ReplyDelete
  2. ABdi,
    bukankah kening nipis lebih cantik dan tidak serabut? hehehe. lelaki mmg tak fhm so dun weri, u're not the only one. hahahha :P

    ReplyDelete
  3. dosa dan pahalamu..than saja...tuhan saja yang tahu...

    ReplyDelete