Take me seriously.

December 05, 2011




Untuk hari ini. Mari cek keyword GOOGLE yang sampai ke page ini menggunakan statistic Nuffnang.

Paling atas dalam list, Suara Buluh Perindu Kundasang. Banyak ya yang cari Suara Buluh Perindu ni? Nah ini satu lagi entri pasal Suara Buluh Perindu.

HAHAHAHA. Bagi saya gelak dulu kejap.

Okey.

Keyword Suara Buluh Perindu Kundasang itu mengingatkan saya pada satu perkara yang berlaku baru-baru ini. Tapi pertama sekali, saya ingin meminta maaf pada orang-orang berkenaan terutama kepada orang-orang terdekat atau keluarga kepada orang-orang berkenaan. Benda ni bukannya baru lagi. Lama sangat. Sejak Januari lagi rasanya. Waktu 2008 atau 2009 pun ada juga, tapi saya rasa bodoh sangat kalau nak mention yang tu.

Sejak September, barulah ketara dan terbukti semuanya, tapi again, saya cuma berdiam diri sahaja. Kalau setakat waktu itu, bukannya memudaratkan siapa-siapa, saya peduli apa, kan? Tapi bila sampai baru-baru ni sampai tahap yang menguji kesabaran saya sendiri sebagai pengurus kepada kumpulan Tari Kirana, jujur saya katakan, my penari-penari yang kena tapi hurting them means you're hurting me.

TAKE ME SERIOUSLY. Percayalah, bila saya tidak suka saya akan cakap, pertama dengan cara baik, dengan cara sematang yang boleh. Bila berlaku lagi, tegur lagi. Kali ketiga, mula beri amaran. Bila saya berdiam diri dalam kemarahan itu, maknanya saya sedang memerhati sambil bersabar. Bila saya mula bising itu maknanya saya sudah puas bersabar. Ayat yang keluar dari mulut ni makin pedas. Dan semakin lama semakin pedas. Bila saya diam sekali lagi itu maknanya saya tersangat marah tapi tidak mahu sampai mengeluarkan perkataan-perkataan yang akan saya kesali kelak.

Dan bila saya kata saya marah, sesungguhnya saya memang marah. Tiada penafian, tiada cover-cover. Saya  memang marah. Tapi masih mahu bersabar. Entri ini adalah yang sangat sabar. SANGAT.

Ohya, balik pada apa yang ingin saya ceritakan atau lebih jelas lagi, untuk clarify things up.

I'm not very sure which date did SBP performed. More likely malam 20hb Nov, but correct me if I'm wrong. Ini dia buku aktiviti untuk program tu :


Anugerah Ilham Desa Peringkat Kebangsaan 2011


Sophiesm.Com higlight : Persembahan khas Kumpulan Suara Buluh Perindu Kinabalu, Page 52


Let's turn to page 53 and 54


I bagi besar sikit supaya luas mata korang nak baca. Kalau nak lagi besar, right-click dan open link in new tab

Kalau baca artikel tu, terang-terang mengenai SBP, kan? Tapi gambar keluar gambar Tari Kirana. LOL. Somebody tolong be alert lepas ni. Bukan main google lepas tu save dan guna macam tu saja.


Terang-terang my dancers in there.

Ala no big deal pun. Setakat gambar. I've put this in my blog before so I am well aware yang gambar ni akan nampak ke public, mungkin akan digunakan, dan mungkin juga akan di-crop. Cuba korang type 'Suara Buluh Perindu Kundasang' di Google Images. Page pertama pasti akan nampak macam ni :




And if you click gambar tu, it will lead you to this blog, www.sophiesm.com, dan secara spesifiknya, ke entri saya yang bertajuk : HIATUS : I'M BACK IN ACTION! ataupun seperti di screenshot entri tu :




Nampaknya saya kena terangkan satu-satu kan? Walaupun gambar ni tiada caption, tapi usually GOOGLE akan ambil beberapa potong ayat pertama selepas gambar itu untuk dijadikan keyword carian Google. Tidak percaya? Cek gambar Google Images tu. Apa ayat yang digunakan di bawah thumbnail tu? Bandingkan pada screenshot entri saya tu. Hope it will explain things.

Itu pertama. Second. Nampak tak which part of the picture yang whoever-he/she-is tu ambil? I am quite sure the reason why he/she cropped this picture is because of the watermark I put on the picture. Saya tak ada pula letak disclaimer untuk jangan guna any picture dari blog ni. You are free to take, dengan syarat don't let me know, and if sampai crop-crop gitu, rasa macam hasil kita kena curi pula. I took that picture by my own hand, mestilah terasa. Lepas ni, mesti letak disclaimer lepas tu boleh saman-saman ewah seronok kan zaman sekarang zaman saman menyaman. Dah dah, merepek.

And why did he/she choose this picture over any other SBP picture yang lebih nampak SBP? Entahlah. Maybe size gambar yang besar? 1MB ke atas. Saya pun kalau saya pilih gambar google, saya pilih yang bersaiz besar.

In your humble opinion, wajarkah Tari Kirana yang dipersalahkan?? 

Lepas tu, banyak cerita yang kononnya my dancers ni fitnah macam-macam dekat pihak tu. HAHA. So drama. Tari Kirana selama ni tidak pernah kenal sangat pun dengan pihak tu, boleh pula kami ada masa menfitnah-fitnah bila kalau berjumpa kami cuma sibuk berlatih dan bincang hal kumpulan? You know I could reveal all the messages here and reveal those names. Saya ada bukti keputar-belitan cerita dan semua bukti itu masih tersimpan. Bukan berpura-pura jadi mangsa keadaan. Dalam diam kami, diam itu diam sabar. Berhati-hati, itu sahaja.

Walau apa dasar, walau apa tindakan saya, semuanya atas satu sebab sahaja. Tegakkan kebenaran. Tepis fitnah yang dilemparkan. Being me, you wouldn't wanna mess up with me girls. You wouldn't want to.

Ini baru 10-15% dari cerita-cerita yang ada.

You Might Also Like

1 comments