Engagement Day : Fast review

August 26, 2012

 سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


I don't usually blog when I feel down, but tonight we are young. Ahaks. Main-main sajalah. Officially starting on yesterday, I am somebody's fiance. Rephrase, FIANCE. 25th August 2012. Eh? Just sarung cincin depan kedua-dua belah keluarga and that's it? Already a fiance? You must try it sometimes. Haha. Our adat is amazing. Tapi Islam is much more awesome plus mudah. Dengan lafaz hasrat untuk memperisterikan, dan si wanita itu menjawab setuju, maka dari segi hukum Islam, sudah jatuh hukum tunang. Kalau macam tu saya dah bertunang dengan Syam dah lama dah. Sekarang baru officially tunang, dalam adat. Good foods (hopefully semua suka dengan apa yang terhidang), happy surroundings, and saya tidak mahu tahu dan tidak ambil kisah apa yang telah, sedang, dan akan diperkatakan orang di belakang atau terus ke pendengaran saya tentang majlis pertunangan kami. Sepatutnya macam ini, sepatutnya macam itu. Adat macam ini, adat macam itu. No I don't entertain those kind of stories *geleng* kerana sesungguhnya dan semestinya sangat sukar untuk memuaskan hati semua orang. kalau ikut, itu kerana saya hormat dengan orang tua, tapi kalau yang terlalu merumitkan, terima kasih tapi maaf. Tolak tepi saja. Alhamdulillah, either way, majlis tunang went well. *tadah syukur*


Seperti yang saya janjikan, saya akan review apa-apa yang sempat waktu engagement kelmarin. Majlis yang mengambil masa tidak lebih dari dua jam. Tapi review tu bukan hari ini lah since saya belum dapat gambar dari penggambar-penggambar. First review should be the whole event right.. Semua dalam kamera / hanset orang lain lagi. But ini review dalam bentuk huruf semata-mata. Review gambar saya upload bila-bila berkesempatan nanti.


Date
25 Ogos 2012 (Sabtu)

Time
1.30PM

Venue
My home

Photographer
Snapsense

Videographer
Brother haha

Mini Pelamin
Alhamdulillah jadi juga macam yang ada dalam bayangan.. :P


Tunang Dress
Mesti lagi cantik kalau saya kurus sikit (baca : banyak) but nevermind :P

Tunang Veil
End up not wearing any veil or selendang but again, saya okey saja.

Tunang Tudung
Masalah mix and match sebab salah beli kain. My bad. But it all went well though. Have no problem with my outfit during engagement :)

Baju Melayu / Kemeja
Mix and match berjaya.

MUA
Sendiri! Wakakak. My MUA (adik) too busy preparing herself wtf.

Guests Doorgift
Tak buat sebab majlis gabung dengan open house. Too much foods already. Save untuk big day nanti.

Hantaran Decoration
Satiesfied. Did it ALL BY MYSELF you all. Lepas ni boleh ambil tempahan buat hantaran. Perasan :P

Barang Hantaran Tunang
I am very satisfied. :)

PA System
Canceled! Ahaha.

Juadah
Nice foods. Thanks to mother and those who helped us!


... dan terima kasih yang tidak terhingga kepada yang hadir. Yang tidak sempat hadir tu jangan risau, ada bigger event lagi satu haha make sure you'll come :P

Lepas ni persiapan untuk majlis kahwin pula but hold on. Sebelum bercakap soal merancang persiapan perkahwinan, banyak benda yang saya kena ingatkan diri sendiri dahulu. And I have to make sure those words have been beaten into me before I get started, at all. Learned so much during the preparation of our engagement day, especially the bitter parts. We've made it out alive though but somehow it's painful along the way. Of course I won't (and had never really, indirectly,..) write them in here, because, people changed. So do I. I regret that I've done those things before but now I know that bad things should not be too explained.. Lebih-lebih lagi di public. They say, there's always hidden goodness as time goes. 

Sebagai tunang orang, I am well aware that many things is slowly going to change. Kalau sebelum ni pemarah, mahu tidak mahu, tiada alasan, kena berubah. Contohlah.

.

.

.

.


Sebenarnya saya rasa nak review SEMUA siap dengan gambar lagi termasuk dengan diy lagi! Such as .. ---

Photographer
Videographer
Mini Pelamin
Tunang Dress
Tunang Veil
Tunang Tudung
Baju Melayu tunang tersayang
Make-up
Guests Doorgift
Hantaran Decoration
Barang Hantaran Tunang (For her)
Barang Hantaran Tunang (For him)
PA System
Juadah
Etc.

--- ...but later ya! Tak bosan eh saya asyik cakap pasal majlis tunang? Lepas ni saya try update tentang benda lain pula okey ;)

You Might Also Like

2 comments

  1. Congrats dear!
    Bermakna sungguh raya Fina taun ni sbb dpt gelaran tunangan org *winky*

    ReplyDelete
  2. fara,
    alhamdulillah.. raya yang sgt bermkna. even smpat braya smpai hari kedua je. apapun thanks fara. syukur sgt smua slmt. :)

    ReplyDelete